Papírek v upocené ruce či letopočty napsané tužkou na lavici. Tak toto jsou taháky, které jistě každý zná a mnozí je také určitě při školních písemkách využili. Dnešní technika ovšem přináší neuvěřitelné možnosti moderních taháků na mobilech či MP3 přehrávačích s diktafonem.

Dobrá věc

Učitelé na Základní škole Máj I v Českých Budějovicích mají na taháky podobné či dokonce shodné názory. „Tahák je dobrá věc, když si ho student vyrobí sám. Už samotná výroba totiž žáka připravuje na blížící se písemný test. Taková ta výroba, kdy tahák připraví jeden student na počítači a ostatní si ho okopírují, je o ničem. Student, který si ho jenom okopíruje, se v něm hůře orientuje a tahák mu při písemce nepomůže,“ shodují se učitelé.

Každý učitel a profesor se na používání taháků u svých studentů dívá jinak. Někteří ocení snahu a čas, který musel student přípravě taháku věnovat. Někdo naopak může podvádějícího řádně potrestat, například sníženou známkou. „Taháky většinou nezabavujeme hned. Nejdříve upozorníme na to, že má žák při písemce používat vlastní hlavu. Když to nepomůže, teprve poté tahák zabavíme. Ale je to individuální. Když objevíme tahák u slabšího žáka, oceníme, že si s ním dal práci a umí ho použít. Jakmile ale pomůcku najdeme u premianta, zabavujeme většinou hned. Jestli chce jedničku, ať si ji zaslouží,“ přiznávají učitelé základní školy.

„Taháky jsem také používala. Jednou jsem si slovíčka napsala těsnopisem a měla jsem ho položený učitelce přímo před nosem. Jelikož ale těsnopis neuměla, nevšimla si ho. Vzhledem k tomu, že jsem si těmito pomůckami také pomáhala při testech, vím, kde je mám nyní u žáků hledat,“ dodává s úsměvem na tváři jedna z vyučujících.

Moderní triky

„Používám je hlavně při matice, fyzice a chemii. Vzorečky si většinou píšu na lavici nebo propiskou na ruku. Jednou při písemce z literky jsem si nahrála tahák do empétrojky,“ sdělila patnáctiletá žákyně Jana ze základní školy.

Studenti středních škol a gymnázií si s klasickými taháky nelámou hlavu. Plně využívají dostupnou moderní techniku.

„Taháky používám docela často. Dřív jsem si je psal na lavici, školní projektor nebo okno, ale teď spíš esemeskuju kamarádovi. Napíšu mu otázku a během chviličky mi přijde odpověď. Občas se hodí i funkce bluetooth,“ řekl Tomáš ze střední odborné školy v Českých Budějovicích.

Pochvala či trest

Profesoři na Obchodní akademii v Českých Budějovicích jsou nekompromisní. Ve chvíli, kdy u studenta objeví tahák, zabavují písemku a podvádějící dostává pětku.

„Výrobu taháků podporuji, použití trestám. Tak tímto heslem se řídil můj bývalý profesor a já se ho dodnes držím. Je pravda, že výrobou taháku se student vlastně ke zkoušce připravuje, ale jeho použitím podvádí. Na začátku každé písemky stanovím pravidla, takže každý student ví, co ho čeká, když u něho tahák objevím. Seberu práci a má nedostatečnou,“ oznámila Lenka Hrádková, profesorka na Obchodní akademii. „Ať si je žáci klidně používají, když je neuvidím. Ale z principu pokládám to za nepřípustné. Podvádět se nemá. Ve chvíli, kdy ho najdu, prohlídnu ho, roztrhám na malinké kousky, seřvu žáka a z písemky má pětku,“ dodává její kolegyně Magda Vojtová.

„Při matematice studentům dovolím, aby si vzorečky vypsali. Ale ve chvíli, kdy mají tento tahák dovolený, nikdo si ho neudělá. Asi už to pro ně není tak zábavné,“ informuje ředitelka Obchodní akademie Zdeňka Sokolová.

Nejúčinnějším tahákem je takový, který si student vyrobí sám. K vlastnoruční výrobě musí otevřít knížku a potřebné informace někde vyhledat. Napíše si do něj to, co pokládá za důležité, případně si to nějak upraví, aby se v něm lépe orientoval. Taháky se ovšem dají sehnat i na internetu. K dispozici je mnoho internetových stránek, na kterých lze najít, co potřebujete. Ale to už není tak efektivní, stejně jako jejich zakoupení v knihkupectví či papírnictví. V dnešní době se najde skutečně spousta možností k tomu, jak zvládnout písemku s dobrou známkou. Nejlepší možností je ale stále vlastní mozek.

Petra Friedrichová