Když člověk nastupuje do auta, neřeknou mu totiž, že čekací dobu si účtují i v případě, pokud auto jede pomalu například v koloně nebo stojí u semaforu na křižovatce. Taxikáři takový zákon a přístup kontrolorů hodnotí jako absolutní nesmysl.

Inspekce se na ně zaměřila, protože v době českého předsednictví Evropské unie se v Hluboké nad Vltavou objevuje více cizinců.

Nesouhlasí účty

„Zjistili jsme, že nesouhlasí účty. Když rychlost auta klesne pod určitou hranici, automaticky se spustí čekací sazba. To je v pořádku. My ale chceme, aby zákazník věděl, že když s ním taxikář jede třeba 15 kilometrů za hodinu, může si účtovat tuto cenu, která je mnohem vyšší než sazba za kilometr,“ říká inspektor Karel Havlíček.

Taxikáři se brání tím, že jeden z požadavků odborů dopravy, které vydávají licence, je umístit na dveře auta ceník, který obsahuje i sazbu za čekání. A to podle nich stačí.

„Jednání inspekce je naprosto přitažené za vlasy. Jezdím od roku 1993 a v životě jsem se s tím nesetkal, nikdo se mě na to neptal,“ reaguje Jiří Lisa ze společnosti Euro Taxi.

Někteří z jejich řidičů figurují mezi těmi, kteří zaplatili pokuty. Stejně jako zaměstnanci firmy Taxi-Budějovice. Její jednatel Jaroslav Brodec má stejný názor jako Lisa.

„Asi dva naše řidiče kontrolovali, podle mě je to absolutní nesmysl, všichni mají taxametry schválené odborem dopravy. Že běží čekačka, když auto stojí na červenou, je logické. Za 14 let to ještě nikomu nevadilo. Myslím, že by to inspekce postihovat neměla,“ komentuje Brodec.

Kontroloři ovšem upozorňují na zákon o ochraně spotřebitele. V něm stojí, že prodávající musí zákazníka seznámit s cenou včetně všech údajů, které ji ovlivňují.

„Když to neudělá, porušuje zákon, což je i tento případ. Dle našeho názoru má provozovatel taxislužby povinnost zřetelně zákazníkovi sdělit, co všechno zahrnuje pojem sazba za čekání, a vytvořit tak férové tržní prostředí,“ uvedla mluvčí České obchodní inspekce Kamila Juhaňáková.

Stačí stvrzenka?

Taxikáře hájí Vladimír Peršl z Českého metrologického institutu. V tom, že se taxametr v zácpě přepne na čekací sazbu, nevidí nic nekalého. „Je to takzvaný jednoduchý výpočet jízdného. Navíc stvrzenka obsahuje čas i ujetou vzdálenost. A když má zákazník pochybnosti, měl by to taxikář umět vysvětlit,“ soudí Peršl.

Problém je ale v tom, že při placení je pozdě. Podle zákona musí klient dostat informaci dřív, než uzavře kupní smlouvu, v taxíku tedy jakmile nastoupí do vozu.

Situaci zatím vyřešilo jediné město v zemi, Praha. Její vyhláška přesně popisuje, co vše čekací sazba zahrnuje. Tento přístup se líbí i ministerstvu dopravy. „Pražští taxikáři mají tuto informaci vylepenou přímo v autě. Bylo by dobře, aby se to v celé republice vyřešilo podobně. Zatím bude pro taxikáře nejjednodušší to zákazníkům říkat,“ myslí si mluvčí ministerstva Martin Kupka.

A taxikáři své chování mění. Z firmy Euro Taxi mají už sdělení všichni napsané uvnitř auta, stejně tak někteří z Brodcových zaměstnanců.