Jižní Čechy – Jak postupuje budování D3, se Topolánek přesvědčil na vlastní oči. Autobusem se vydal na obhlídku rozestavěného dálničního úseku Chotoviny – Mezno, který bude hotov letos. Vláda plánuje změnu financování stavby.


„Dálnice je prioritou vlády. Úsek Tábor – Soběslav – Bošilec bereme jako pilotní projekt, jak dálnici stavět soukromými prostředky, a chceme, aby dopadl lépe než dřívější pokusy. Bude to stát méně, a to je také cílem této vlády. Aby cena výstavby kilometru podobné komunikace byla obvyklá jako je v Evropě,“ řekl Topolánek.


Sdružení pro výstavbu D3 a R4 cítí, že podpora se zlepšila. „Na rozdíl od předchozích vlád nastal posun v rychlosti přípravy. Pozornost, která je dnes D3 věnována, je větší. Loni byl problém profinancovat rozestavěný úsek u Chotovin, letos se podařilo najít miliardu a 34 milionů,“ upřesnil Topolánkova slova o vládní prioritě šéf sdružení a senátor Pavel Eybert.


„Zazněla jasná vyjádření k dálnici a její podpoře. To je pro nás nejvýznamnější závěr,“ zhodnotil hejtman kraje Jan Zahradník.
Premiér včera hovořil i o daňové reformě a jejích dopadech na obce. Ubezpečoval je, že nové přerozdělování daní je zbaví současného shánění nových občanů, aby si přišli k vyšším penězům.


K jihočeským tématům, k nimž patří privatizace Budějovického Budvaru, řekl, že v tuto chvíli vláda neuvažuje o prodeji. Aktuální jsou pro ni právní rozbory, které by pivovar vymanily z formy národního podniku.


Při návštěvě Jaderné elektrárny Temelín odpovídal Topolánek na dotazy ohledně dostavby bloků. „Abych mohl odpovědět, musel by tu být Martin Bursík. Požadavek zelených nestavět další bloky umožnil vznik trojkoaliční vlády. Nechceme porušit programové prohlášení vlády. Požadavku se tedy držíme,“ naznačil premiér.

Cestou do Tábora se Topolánek bavil s ministrem Alešem Řebíčkem o řešení Českých drah. Snídani ve voze si nezaplatil, jen se informoval, kolik stála. „Kdyby účtovali všem jako mně, tak by zkrachovali,“ neprozradil výši zjištěného účtu.