Je štěstím v neštěstí, že se v roce 1998 při pádu dvou vojenských strojů nikomu nic nestalo a jejich piloti se dokázali katapultovat. Některé jiné letecké havárie z mírových dob jsou bohužel spojené i se ztrátami na životech.

Pomník u cyklostezky

K tragické nehodě armádního letounu došlo například 28. srpna 1992 u Boršova nad Vltavou. Podle webu Letecká badatelna, jehož autorem je Pavel Krejčí se skupinou spolupracovníků, zahynul při nehodě letounu MIG-21 pilot pplk. Jiří Moutvička. Osudným se mu stal obtížný manévr při nácviku před leteckým dnem, který se měl uskutečnit v Českých Budějovicích.

Zkušeného a výtečně hodnoceného pilota připomíná dnes malý pomník u cyklostezky z Boršova nad Vltavou do Plané.

Osudné cvičení s dělostřelci

Jiný pomník, který se nachází nedaleko Hrdějovic při železniční trati České Budějovice - Plzeň, je věnován pilotovi nadporučíku Františku Křečanovi a dělostřeleckému pozorovateli poručíku Jaroslavovi Vondráškovi. Při součinnostním cvičení měli 18. července 1924 spolupracovat na zastřelování dělostřelectva. Stroj měl ale pravděpodobně poruchu, kvůli které se pilot rozhodl pro nouzové přistání. To se bohužel nepodařilo, stroj se převrátil a shořel a oba letci při tom zahynuli.

Okolnosti nehody a následné události, například slavnostní převážení ostatků letců z Českých Budějovic k pohřbění v jejich bydlištích, byly podrobně popsány Vojensko-leteckou historickou společností České Budějovice a historikem a archivářem Danielem Kovářem byly materiály zpracováné do brožury vydané v roce 2014.

Tragédie parašutisty

V parku v Branišovské ulici v Českých Budějovicích připomíná další pomník aviatika Antonína Ježka. Dne 18. listopadu 1923 pořádal v Českých Budějovicích Sportovní klub České Budějovice a letecký organizátor F. R. Novák letecký den, při kterém měl Antonín Ježek předvést seskok padákem. V té době měl za sebou podle dobových materiálů již přes 170 seskoků padákem. V osudný den měl Antonín Ježek skákat několikrát. Již první skok z výšky 600 metrů se mu stal osudný, protože se mu padák otevřel až těsně nad zemí a aviatik si při pádu zlomil vaz.

Okrašlovací spolek inicioval zřízení pomníku už v roce 1925. Pomník později poničili vandalové a byl přesunut na Letiště Hosín. V roce 2021 se po obnově vrátil do Českých Budějovic. Na původní místo už to nebylo možné, ale nový domov nalezl v parčíku u zastávky MHD v Branišovské ulici.