VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Českobudějovické tramvaje dosloužily v Mostu

ČESKÉ BUDĚJOVICE - Tramvaje měly na úzkém rozchodu kolejí 1000 mm předepsanou rychlost 15 km/hod v zastavěných ulicích, 20 km/hod v nezastavěných částech města a 8-12 km v nejrušnějších místech ulic Vídeňské a Krajinské.

1.7.2007
SDÍLEJ:

Tramvaj jede Žižkovou ulicí po roce 1910, tehdy přes Radeckého náměstí. Foto: Archiv rodiny Mentlíkovy

Kapacita tramvaje byla 30 cestujících a 2 zaměstnanci, s vlekem 3 zaměstnanci. K sezení 18 míst, ke stání 8. Podle pamětníků stávalo v „elince“ více lidí než 8. Lavice byly zhotoveny z latí dvou barev: ze světlého jasanu a tmavého mahagonu. Ve všech oknech uvnitř vozu visely záclonky, Řidič na plošině byl chráněn proti počasí jen zepředu. Po straně byla plošina otevřená.


Zpočátku stálo normální jízdné 12 haléřů, potom 66 haléřů v roce 1925, 60 haléřů v roce 1936 a po 2. světové válce 1 Kč a 1,50 Kč.


Tramvajové vedení bylo upnuto v ulicích ve výšce 5,5 m. Dodnes se zachovalo několik secesních držáků na domech. Buď jednoduché pevné s hákem, nebo ozdobné s otočným válečkem (právě tyto dva ozdobné nedávno nějaký sběratel v Žižkově ulici odmontoval). V ulici Karla IV. jsou dosud čtyři.
Vzpomínkou na tramvaje je poslední tramvajový kandelábr na Mariánském náměstí. Svědek tramvají je také roh keramické dlažby zvané Janákovy na náměstí Přemysla Otakara II. Když se na náměstí odstranily „kočičí hlavy“ a pokládaly se dlaždičky podle návrhu Pavla Janáka, tramvaje normálně jezdily a v rohu náměstí poblíž záložny zatáčely. V tom jednom místě nevytváří pás ze žulových desek ostrý úhel, ale oblouk. Bylo snazší položit výjimečně oblouk, než přesazovat koleje.


O trolejbusech, které by mohly částečně nebo zcela nahradit tramvaje se začalo překvapivě mluvit již v roce 1938. Oficiálně je to uvedeno v koncesní smlouvě mezi JČE a radnicí ze dne 13. 5. 1938. V roce 1946 byl podnik JČE a s ním pouliční dráha znárodněny. Hned poté se radnice a JČE dohodly, že nebudou rekonstruovat stávající tramvajové linky, ani je rozšiřovat o nové a rovnou navrhly trolejbusy. Lze říci, že město podlehlo módě trolejbusů. Na tom je zajímavé, že budějovické tramvaje se odvezly do Mostu, kde byly v provozu asi do roku 1955, a když Most naopak rozšířil tramvaje a zrušil trolejbusy, předal nepotřebné trolejbusy do Č. Budějovic.


Poslední jízda tramvají ve městě se uskutečnila úředně dne 28. 2. 1950 směrem na Pražské předměstí, ale podle pamětníků tramvaje ještě v březnu vypomáhaly, protože byl nedostatek trolejbusů. Občané se tenkrát pořád ptali, kam „elinky“ zmizely. Dopravní podnik, který byl zřízen k 1. 1. 1950, stroze oznámil, že byly odvezeny do Mostu. V té době zrovna jezdily ve městě současně tramvaje i trolejbusy, takže Dopravní podnik byl z dotazů na tramvaje nervózní. Domníval se, že trolejbusy lidem stačí. Koleje byly ve městě nataženy ještě léta, čímž se rozšířilo, možná to inicioval Dopravní podnik, že se tramvaje z Mostu zase vrátí, až se koleje opraví. Prvně se koleje vytrhaly na Lidické, kde se pokládal asfalt. (Razilo se tehdy, že Budějovice budou městem asfaltu.) Nejdéle vydržely koleje tramvají na Mariánském náměstí a ve stanici U tří lvů. Údaje, kdy zmizela poslední kolejnice, se rozchází, jeden svědek tvrdí, že až v roce 1961.


Ke zrušení tramvají přispělo i to, že koleje na Pražské a Linecké nemohly v rovině vést přes železniční koleje. Tím měřila tramvajová síť jen 5,1 km, s manipulačními kolejemi 6,2 km. V secesním depu v Mánesově ulici byly čtyři koleje vedle sebe. Do Mostu bylo předáno 7 motorových vozů. Osmý vůz byl poškozen při bombardování v roce 1945 na Wilsonově náměstí a sešrotován, stejně jako 3 vlečné vozy.

1.7.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Druhou prosincovou neděli si lidé po celém světě připomínají památku  zemřelých dětí. Za svoje malé, ale i dospělé děti přišli zapálit svíčku jejich rodiče i sourozenci.
28

Smutek po dítěti nikdy nezmizí

Areál Monínec otevře celou hlavní sjezdovku již v pátek večer.
3

Areál Monínec otevře hlavní sjezdovku již v pátek večer

Policisté hledají svědky napadení

České Budějovice - Policie prosí širokou veřejnost o pomoc a spolupráci při šetření závažné události, která se stala ve čtvrtek odpoledne krátce po páté hodině odpolední v ulici Jaroslava Haška v Českých Budějovicích.

Prachatická policie hledá seniora z Vitějovic

Prachatice - Prachatičtí kriminalisté pátrají po pohřešovaném osmašedesátiletém seniorovi.

Pojištění dětí? Jde o nadstandard, důležitější je pojištění rodičů

Odpověď na otázku, zda se může vyplatit pojištění dítěte, dávají podle finančního poradce společnosti Partners Václava Valáška příklady z praxe. Dětské pojištění dává smysl především za podmínky pojištění vážných zdravotních komplikací, jako jsou trvalé následky úrazu nebo diagnóza závažného onemocnění.

OBRAZEM: Šumavské počasí fotoaparátem Romana Szpuka

Vimpersko - V neděli 10. prosince k večeru se na Vimperk sypal sníh, v noci sněžení ustalo, začalo divoce foukat, pak se objevil déšť, a tak jsem se vypravil ráno 11. prosince na Boubín, abych zjistil, kolik sněhu přibylo.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT