VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Českobudějovické tramvaje dosloužily v Mostu

ČESKÉ BUDĚJOVICE - Tramvaje měly na úzkém rozchodu kolejí 1000 mm předepsanou rychlost 15 km/hod v zastavěných ulicích, 20 km/hod v nezastavěných částech města a 8-12 km v nejrušnějších místech ulic Vídeňské a Krajinské.

1.7.2007
SDÍLEJ:

Tramvaj jede Žižkovou ulicí po roce 1910, tehdy přes Radeckého náměstí. Foto: Archiv rodiny Mentlíkovy

Kapacita tramvaje byla 30 cestujících a 2 zaměstnanci, s vlekem 3 zaměstnanci. K sezení 18 míst, ke stání 8. Podle pamětníků stávalo v „elince“ více lidí než 8. Lavice byly zhotoveny z latí dvou barev: ze světlého jasanu a tmavého mahagonu. Ve všech oknech uvnitř vozu visely záclonky, Řidič na plošině byl chráněn proti počasí jen zepředu. Po straně byla plošina otevřená.


Zpočátku stálo normální jízdné 12 haléřů, potom 66 haléřů v roce 1925, 60 haléřů v roce 1936 a po 2. světové válce 1 Kč a 1,50 Kč.


Tramvajové vedení bylo upnuto v ulicích ve výšce 5,5 m. Dodnes se zachovalo několik secesních držáků na domech. Buď jednoduché pevné s hákem, nebo ozdobné s otočným válečkem (právě tyto dva ozdobné nedávno nějaký sběratel v Žižkově ulici odmontoval). V ulici Karla IV. jsou dosud čtyři.
Vzpomínkou na tramvaje je poslední tramvajový kandelábr na Mariánském náměstí. Svědek tramvají je také roh keramické dlažby zvané Janákovy na náměstí Přemysla Otakara II. Když se na náměstí odstranily „kočičí hlavy“ a pokládaly se dlaždičky podle návrhu Pavla Janáka, tramvaje normálně jezdily a v rohu náměstí poblíž záložny zatáčely. V tom jednom místě nevytváří pás ze žulových desek ostrý úhel, ale oblouk. Bylo snazší položit výjimečně oblouk, než přesazovat koleje.


O trolejbusech, které by mohly částečně nebo zcela nahradit tramvaje se začalo překvapivě mluvit již v roce 1938. Oficiálně je to uvedeno v koncesní smlouvě mezi JČE a radnicí ze dne 13. 5. 1938. V roce 1946 byl podnik JČE a s ním pouliční dráha znárodněny. Hned poté se radnice a JČE dohodly, že nebudou rekonstruovat stávající tramvajové linky, ani je rozšiřovat o nové a rovnou navrhly trolejbusy. Lze říci, že město podlehlo módě trolejbusů. Na tom je zajímavé, že budějovické tramvaje se odvezly do Mostu, kde byly v provozu asi do roku 1955, a když Most naopak rozšířil tramvaje a zrušil trolejbusy, předal nepotřebné trolejbusy do Č. Budějovic.


Poslední jízda tramvají ve městě se uskutečnila úředně dne 28. 2. 1950 směrem na Pražské předměstí, ale podle pamětníků tramvaje ještě v březnu vypomáhaly, protože byl nedostatek trolejbusů. Občané se tenkrát pořád ptali, kam „elinky“ zmizely. Dopravní podnik, který byl zřízen k 1. 1. 1950, stroze oznámil, že byly odvezeny do Mostu. V té době zrovna jezdily ve městě současně tramvaje i trolejbusy, takže Dopravní podnik byl z dotazů na tramvaje nervózní. Domníval se, že trolejbusy lidem stačí. Koleje byly ve městě nataženy ještě léta, čímž se rozšířilo, možná to inicioval Dopravní podnik, že se tramvaje z Mostu zase vrátí, až se koleje opraví. Prvně se koleje vytrhaly na Lidické, kde se pokládal asfalt. (Razilo se tehdy, že Budějovice budou městem asfaltu.) Nejdéle vydržely koleje tramvají na Mariánském náměstí a ve stanici U tří lvů. Údaje, kdy zmizela poslední kolejnice, se rozchází, jeden svědek tvrdí, že až v roce 1961.


Ke zrušení tramvají přispělo i to, že koleje na Pražské a Linecké nemohly v rovině vést přes železniční koleje. Tím měřila tramvajová síť jen 5,1 km, s manipulačními kolejemi 6,2 km. V secesním depu v Mánesově ulici byly čtyři koleje vedle sebe. Do Mostu bylo předáno 7 motorových vozů. Osmý vůz byl poškozen při bombardování v roce 1945 na Wilsonově náměstí a sešrotován, stejně jako 3 vlečné vozy.

1.7.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Zemědělství, lesnictví a vodní hospodářství - Zemědělství, lesnictví a vodní hospodářství 20 000 Kč Chovatelé a ošetřovatelé skotu, koz a ovcí OŠETŘOVATEL/KA HOSPODÁŘSKÝCH ZVÍŘAT - TELAT. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 20000 kč, mzda max. 23000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Ošetřovatel(ka) telat na farmě Kolný u Lišova - krmení a ošetřování telat, kontrola zdravotního stavu, hlídání porodů, nahánění krav na dojírnu., Práce na směny /ranní a odpolední/, jednou za 14 dní volný víkend., Praxe výhodou., Zaměstnanacké výhody: příspěvek na dopravu a stravu, Zaměstnavatel sipřeje být kontaktován telefonivcky v době od 7:00 do 16:00 hod., nebo e-mailem. Pracoviště: Zemědělské obchodní družstvo kolný, 373 72 Lišov u Českých Budějovic. Informace: Prokůpková, +420 736 757 747. Gastronomie - Gastronomie Pracovníci přípravy jídel v zařízeních 15 000 Kč Pracovníci přípravy jídel v zařízeních rychlého občerstvení a ve výdejnách jídla OBSLUHA V RESTAURAČNÍM ZAŘÍZENÍ. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 15000 kč. Volných pracovních míst: 7. Poznámka: Pracoviště Strakonická ul. - odpolední směna 15:00-23:00 hod, Zaměstnanecké výhody: sleva na stravování, možnost plánování směn dle potřeby, bazén, posilovna, lístky do kina zdarma. Pracoviště: M restaurant s.r.o. - strakonická ul., Strakonická, č.p. 1279, 370 04 České Budějovice 4. Informace: Jan Baňár, +420 724 582 929. Ochrana a ostraha - Ochrana a ostraha Vrátný 13 500 Kč Vrátní VRÁTNÝ/Á. Požadované vzdělání: nižší střední odborné. Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 13500 kč, mzda max. 20000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: práce na PC, práce s finanční hotovostí, činnost spojená s ubytováním osob, Zaměstnanecké výhody: stravenky, Kontakt: telefonicky (8:00 - 16:30 hod.) nebo osobně na adrese Novohradská 3, České Budějovice. Pracoviště: Stavounion, akciová společnost - pracoviště novohradská, Novohradská, č.p. 394, 370 01 České Budějovice 1. Informace: Petr Svoboda, +420 739 243 149. Obchod - Obchod Prodavač, prodejce 80 Kč Prodavači potravinářského zboží Výpomoc v prodejně. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 80 kč, mzda max. 100 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: DOPOLEDNÍ (8:00-12:00) brigáda Út-Pá normální na pohodu práce za pokladnou v řeznictví. Budete prodávat dobré a kvalitní jihočeské výrobky se skvělým týmem., Nezaškolené rádi zaučíme. Těšíme se na Vás!. Pracoviště: Jihočeská masna, s.r.o., Pražská tř., č.p. 530, 370 04 České Budějovice 4. Informace: Jana Tylová, +420 602 443 999.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Běžci vyrazili z Vimperka na Boubín.
48

Běžci vyrazili na Boubín i za chladného rána

Střídačka ČEZ Motoru.

Hokejistům ČEZ Motoru byly kontumovány dva zápasy a přišli tak o šest bodů

Martin Šonka má první titul

Praha – „Tak jsme mistři, no a co!“ Přesně těmito slovy při vylézání ze svého stroje zahájil oslavy vysněného titulu mistra světa akrobatický pilot Martin Šonka, jenž v neděli dokonal dlouhou pouť sezonou v prestižním seriálu Red Bul Air Race.

Chodkyně v nemocnici následkům těžkého zranění podlehla

Radětice - Pondělní střet osobního auta s chodkyní v Raděticích na Táborsku měl tragické následky.

Zdobili vánoční strom

České Budějovice - Hvězda na samém vrcholku, světla nebo obří řetěz už zdobí vánoční strom na českobudějovickém náměstí Přemysla Otakara II.

Kam za zábavou a poznáním na Českobudějovicku

České Budějovice - Kam se můžete vypravit za zábavou i poučením na Českobudějovicku

DALŠÍ ČLÁNKY Z RUBRIKY

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT