Žijí v obytné a památkově chráněné zóně jedné z nejklidnějších částí krajského města. Pod okny jim přesto denně projíždí velké množství těžkých nákladních aut, která míří do areálu firmy na zpracování kartonu. Praskají jim kvůli tomu stěny domů a objevují se i závažné problémy s kanalizací. Magistrát však údajně na stížnosti lidí z ulice Jaroslava Hůlky v Rožnově vůbec nereaguje.

Zdůvodňuje to tím, že dotčené pozemky, po kterých by mohla vést náhradní trasa, patří soukromému majiteli. Ale právě díky němu teď místním svitla nová naděje.

Podle jedné z obyvatelek ulice Petry Novákové se celý problém táhne už asi jedenáct let. Město tehdy vydalo územní plán, ve kterém označilo zmiňovanou lokalitu jako takzvanou smíšenou zónu. Je tedy určena jak pro podnikání, tak i bydlení. „Do té doby bylo toto místo považováno za synonymum klidu. Dnes je však z něj tranzitní ulice pro Nové Roudné a Vidov a projíždí tudy minimálně tisíc aut denně,” říká smutně Petra Nováková. Dodává, že silný provoz ohrožuje zejména děti, které tudy chodí do školy.

Dospělým zas vadí zápach z výfukových plynů a špína, kterou po sobě auta v ulici zanechávají. „Na začátku ulice nejsou obrubníky a kanalizace je v dezolátním stavu, takže při dešti neodtéká. Je tam sice zelený pás, který má vsakovat vodu, ale permanentně na něm parkují auta. Zeleň tedy nahradila udusaná hlína, která moc vody nepropustí,” popisuje Nováková některé z dalších problémů, se kterými se obyvatelé ulice musejí potýkat.

Přestože sem často jezdí strážníci a rozdávají pokuty, špatně parkující řidiči si z nich zřejmě těžkou hlavu nedělají. S tímto tvrzením souhlasí i mluvčí městské policie Václav Sup. Zdůrazňuje, že kontroly ulice Jaroslava Hůlky jsou pro strážníky v rámci Rožnova prvořadou prioritou a tamní obyvatelé si na potíže stěžují skutečně velmi často. Na chybující šoféry, kteří parkují na veřejné zeleni, tam proto hlídky narážejí v podstatě obden.

„Kamiony tam ale nestojí, takže problémy s průjezdností ulice se neobjevují. Je tam sice dopravní značka, která zakazuje průjezd nákladních aut, ale tím, že kamiony pouze dojedou do areálu firmy, kde složí a naloží zboží, toto značení není v rozporu s realitou,” zmínil Sup. Paradoxem přitom je, že na náměstí Bratří Čapků, do kterého ulice Jaroslava Hůlky ústí, nechal magistrát nainstalovat velkou informační ceduli s nápisem Vesnická památková zóna Rožnov. Podle náměstkyně primátora Ivany Popelové to vůbec neodporuje skutečnosti, že tudy mohou projíždět i mnohatunová vozidla. „Fakt, že je daná lokalita označena jako vesnická památková zóna, není důvodem k zamezení provozu nákladních aut. V současné době jim nelze ve vjezdu zamezit, jelikož není žádná jiná přístupová cesta, která by sloužila k dopravní obsluze firem. Pozemky jsou v soukromém vlastnictví a město tak na nich nemůže stavět,” vysvětlila Popelová.

Zároveň dodala, že o investicích do oprav ulice magistrát v nejbližší době neuvažuje. Majitelem pozemků je rožnovský developer Josef Nováček. Podle jeho asistentky Milady Macků město s vlastníkem o řešení situace nikdy nejednalo. Nováčkova společnost přesto připravila dokumentaci pro územní rozhodnutí, která se různými alternativami zabývá.

Během listopadu ji chce předložit stavebnímu úřadu k projednání. „Uvědomujeme si, že pro místní obyvatele je to skutečně velký problém. Magistrát si však celá léta alibisticky myje ruce a tváří se, že se ho to vůbec netýká. O jakémkoliv návrhu na možná řešení s námi nikdo z radnice dosud nejednal,” potvrdila Macků.