Desítky kamionů na jihu Čech jezdí i v polovině února na letních pneumatikách. Mnozí řidiči nákladních aut i autobusů usedají za volant opilí, nedodržují povinné přestávky nebo si špatně zajistí náklad. Dopravní policisté jim proto v těchto dnech věnují zvýšenou pozornost.

Jen za včerejší dopoledne zastavili na šesti stanovištích v okolí krajského města 27 kamionů, čtyři autobusy a šest osobních aut. Zjistili devět přestupků. Ten nejzávažnější měl na svědomí řidič Zdeněk Mára ze Středočeského kraje. Před hlídku přijel v silně zakouřené skříňové dodávce, vypadalo to, že začne každou chvíli hořet. Na každé straně měl jinak barevné dveře s rozdílnými názvy firem a policisté navíc zjistili, že má už víc než rok propadlý termín kontroly tachografu. Zaměstnavatel za to může dostat až několikasettisícovou pokutu. „Na technické kontrole zjišťuje i to, jestli tachograf správně zapisuje. Kontrola je propadlá k šestému lednu, což jsem nevěděl. Vyřešit si to bude muset majitel,“ reagoval řidič Mára. Policista Jiří Hovorka vysvětlil, že tachografy většinou procházejí atestem jednou za rok, některé typy po dvou letech. Ten Márův však naposledy před třemi lety. „Sepíšeme záznam a odešleme ho na krajský úřad. Ten pak zahájí správní řízení o pokutě. Veškerá kolečka, která řidič zakládal za uplynulý rok, kdy je tachograf propadlý, jsou nevěrohodná,“ vysvětlil praporčík Hovorka.

Na drobné nedostatky policisté narazili i u řidiče Petra Zelenky. Týkaly se nedodržování povinných přestávek. Sám šofér to následně zhodnotil tak, že obstál „na dvě minus.“ Dodal, že většinou cestuje po zemích EU, kde se s hlídkami setkává mnohem častěji než doma. Kontroly mu prý v zásadě nevadí, ale někdy pro něj představují až hodinové zdržení.

Policistům se včera nevyhnul ani řidič mikrobusu Josef Zíka. Ten měl sice všechny technické náležitosti v pořádku, ale zapomněl si před jízdou zapnout bezpečnostní pás. „Pohybuju se po Šumavě kolem Stožce a tam je tolik sněhu, že bych si na letních gumách vůbec netroufl vyjet. Zvlášť když vozím lidi,“ dušoval se řidič Zíka.

Podobně hovořil i další šofér nákladního vozidla Jaroslav Jelínek. Pro toho byla kontrola velkým překvapením, přiznal totiž, že ho policisté zastavili poprvé asi po třiceti letech. Jako jeden z mála měl všechno v naprostém pořádku. „Chtějí doklady, zelenou kartu a zjišťují, zda dodržuji přestávky. Tohle auto je nové, takže určitě bude všechno v pořádku,“ zmínil řidič Jelínek při čekání na vyhodnocení výsledků. Dodal, že většinou jezdí jen po Budějovicku a s problémy na silnicích se tak moc často nesetkává.

Policejní mluvčí Milan Bajcura doplnil, že tyto kontroly jsou reakcí policie na některé nedávné události, ke kterým na jihu Čech došlo. Například na konci ledna se po Nádražní ulici v krajském městě pohyboval 48letý řidič polského kamionu, který nadýchal bezmála tři promile alkoholu. Dopustil se ohrožení pod vlivem návykové látky a hrozí mu až roční pobyt za mřížemi. „Asi před měsícem a půl jsme na Rudolfovské třídě zastavili dalšího polského řidiče, který dokonce způsobil nehodu. Zranil několik lidí a nadýchal přes jedno promile,“ řekl policejní mluvčí Bajcura.

Podle vedoucího budějovického dopravního inspektorátu nadporučíka Antonína Ambrůžka budějovičtí policisté loni vyšetřovali celkem 951 nehod, což je o 53 méně než v předcházejícím roce. Zemřelo při nich 20 lidí.

„Největší nárůst jsme zaznamenali v červenci, kdy během tří týdnů bylo osm smrtelných zranění. Bohužel jsou to věci, kterým se i přes veškerou naši snahu nedá zabránit,“ popisuje Ambrůžek.

Dodává, že nejčastější příčinou nehod zůstává překročení povolené rychlosti, nebezpečné předjíždění a nesprávný způsob jízdy. Nejméně se naopak uplatňují technické závady, které loni oficiálně zapříčinily pouze osm nehod.

„Sto dva řidičů usedlo za volant pod vlivem alkoholu. To představuje oproti předcházejícímu roku nárůst o pouhých pět případů,“ dodal Antonín Ambrůžek.