Už příští rok se cestující dostanou do cíle rychleji. Umožní to nová radiová síť.

Vedoucí útvaru strategie 
a řízení dopravy budějovického dopravního podniku Radek Filip vysvětlil, že síť umožní datovou komunikaci mezi vozy MHD a takzvanými řadiči křižovatek, které rozhodují o tom, která barva právě svítí na semaforu. „Řadič křižovatky díky radiové síti rozpozná, že se autobus nebo trolejbus blíží ke křižovatce. Signální plán pak upraví tak, aby se vozidlo MHD v křižovatce zdrželo co nejkratší dobu," popsal Radek Filip.

Doplnil, že autobusy 
a trolejbusy nezískají absolutní přednost. „Nebude to tak, že se jim všude hned rozsvítí zelená, nicméně průjezd křižovatkami se podstatně zrychlí," řekl Radek Filip.

Petr Říha, který jezdí po Budějovicích denně autem, ze záměru nadšený není. „Vozů MHD je hodně 
a pokud všem hned padne zelená, stane se ze silnic parkoviště," zmínil.

Úspora časuPři jízdě od budějovického nádraží na sídliště Máj, která trvá dvacet minut, prostojí vozy MHD při čekání na zelenou asi třetinu jízdního času. Nový systém umožní, že budou 
v křižovatkách čekat jen několik vteřin.

Na jízdní řády zapomeňte.
Digitálních označníků přibude

Každou zastávku kromě těch konečných nebo málo využívaných chtějí Budějovičtí vybavit digitálním označníkem. Technická vymoženost, u níž někteří cestující kritizují poruchovost, se podle vedení českobudějovického dopravního podniku (DP) osvědčila. Označníky, které lidé zatím znají hlavně ze zastávek v centru města, ukazují čas zbývající do příjezdu jednotlivých spojů, případně informují 
o zpoždění.

Vedoucí útvaru strategie 
a řízení dopravy DP Radek Filip upřesnil, že desítky nových digitálních označníků ve městě přibudou do pěti let.

Jejich nákup je součástí projektu na vylepšení technického zázemí městské hromadné dopravy v Českých Budějovicích. Šéf dopravního podniku Slavoj Dolejš vyjmenoval, že projekt zahrne nový dispečerský program umožňující operativní řízení dopravy třeba v případě nehod. „Plánujeme i pořízení nové radiové sítě, která zdokonalí hlasové spojení mezi vozy 
a dispečinkem. Přes radiovou síť se budou přenášet 
i data právě na digitální označníky v zastávkách," popsal Slavoj Dolejš.

Nová radiová síť umožní rovněž komunikaci autobusů a trolejbusů se semafory, které vozy MHD v křižovatkách upřednostní před automobily. Zatímco nové digitální označníky plánuje dopravní podnik pořídit do roku 2020, další technické novinky pomohou zrychlit městskou hromadnou dopravu v Budějovicích už 
v příštím roce.