Zastupitelé schválili zadání změny územního plánu, která má umožnit, aby se na druhý pokus stavěl podjezd pod železnicí nedaleko nádraží.
Obyvatelé Pětidomí neskrývají své rozhořčení. „Jsem z toho znechucena,“ říká Marta Zikmundová, která několik let vedla s městem zmíněný soudní spor o tunel, který nakonec vyhrála. Nyní jí znovu hrozí, že vedle domu bude mít pouhé dva metry od zdi jámu hlubokou několik metrů. Z ní budou na několika ramenech vyjíždět vozidla na Dobrovodskou ulici a dalšími směry.

„Zničí to skoro celou čtvrť. Rampy budou neskutečně drahé,“ vypočítává Zikmundová argumenty proti stavbě a dodává, že zvolené řešení je podle ní nejen špatné, ale ani nevyhovuje normám. „Jenže všechny posudky jsou dneska na objednávku,“ konstatovala hořce Zikmundová.

Město si je svými posudky jisté, stejně jako zvoleným technickým řešením. „Máme stanovisko projektanta i ředitelství silnic a dálnic, že projekt je v souladu s normami,“ uvedla pro Deník náměstkyně primátora Ivana Popelová. „Ti by měli znát normy,“ dodává na adresu stavařů Popelová.

Tunel pod železnicí by se mohl stavět v několika variantách. Dvě nejvíce zvažované by znamenaly pro Pětidomí buď zbourání asi osmi domů nebo vytvoření „pasti na mamuty“ ze které by auta vyjížděla vzhůru po několika rampách.

Radnice sáhla ke druhému řešení. To je ale paradoxně právě projekt, který už jednou u soudu prohrál.

Projekt tunelu pod nádražím byl totiž v rozporu s územním plánem. U okresního či krajského soudu stačily posudky, které dodalo město, aby byla žaloba proti tunelu zamítnuta. U nejvyšších instancí se ale Marta Zikmundová dovolala zastání.

Kasační soud v Brně možnou stavbu tunelu zastavil. V územním plánu totiž byl tunel namalován z Mánesovy ulice, zatočený směrem k Rudolfovské. Projekt ale byl zpracován pro tunel nasměrovaný přímo do Dobrovodské ulice.

„Řekli nám, že jsme se měli bránit při změně územního plánu,“ připomíná soudní spor obyvatelka Pětidomí. „Ale jak jsme se měli bránit, když tam byl tunel zakreslený úplně jinak,“ klade si řečnickou otázku Zikmundová. I teď se chystá, že bude bojovat třeba i u soudu s variantou, která podle ní rozhodně není nejlepší možná.

Podjezd pod nádražím by měl přitom stát 1,2 miliardy korun a město podle informací Deníku očekává, že peníze dodá kraj, podobně jako u některých úseků zanádražní komunikace.

Radnice nyní vlastně zařizuje změnu územního plánu tak, aby vyhovovala původnímu projektu. Ten se tak může použít. Jinak by desítky milionů korun, zaplacené za jeho zpracování, přišly úplně vniveč. K úplné změně územního plánu chybí ještě jedno projednávání v zastupitelstvu.