Podle Jana Rýdla, tiskového mluvčího Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD), se počítá s tím, že kolem zhruba kilometr dlouhé nedokončené části povede objížďka. Na tu ale budou smět jen osobní auta. "Oba úseky dálnice u Budějovic budou hotové. Kilometry nové komunikace by zbytečně čekaly na tunel," vysvětluje Jan Rýdl plány ŘSD. Nákladní doprava pojede po nové D3 jen zčásti, pak bude přesměrována na současnou silnici I/3.

U tunelu Pohůrka se měnil projekt hned ze dvou důvodů. Poté, co se bagry dostaly několik metrů pod úroveň ostatního terénu, se ukázalo, že vrstvy zeminy nejsou dostatečně stabilní a hrozí riziko možných sesuvů půdy při stavbě i později. Za druhé se ukázalo, že spodní voda je v místě problémem, který nedovolí napřed postavit stěny tunelu a strop a potom teprve betonovat podlahu. Tubus se tedy bude sestavovat po kompletních částech. Podle Jana Rýdla si třeba riziko sesuvů půdy vyžádá větší šíři zářezu v terénu. Celkové náklady by se měly navýšit o 160 milionů korun. Původně měl tunel stát přes miliardu. "Oproti původnímu rozpočtu nepřesáhneme 200 milionů," dodává Jan Rýdl s tím, že jde o rezervu, kdyby bylo nutné reagovat ještě na nějaké další nepředvídané situace.

Stavba dálnice D3 u Pohůrky kvůli hledání řešení zmíněných problémů několik měsíců stála, což je příčinou toho, že tunel bude mít oproti navazujícím úsekům zpoždění. Momentálně už se zde ale znovu pracuje. Na zemní práce má v příštích měsících navázat sestavování tubusu tunelu.

Na trase D3 se nyní stavbaři činí na dvacet kilometrů dlouhé trase od Úsilného až po Třebonín. U Nových Hodějovic už jsou například vidět na levé straně budoucí komunikace protihlukové stěny, které zde mají dosáhnout délky 1112 metrů. Celkově v obou směrech půjde zhruba o dva kilometry stěn a staví se tu i přeložka železnice. V místech, kde se kříží příští dálnice a silnice na Trhové Sviny bude D3 spuštěna zhruba sedm metrů pod úroveň okolního terénu. Nad dálnicí vznikne mimoúrovňová křižovatka v podobě velkého rondelu. Ten ale nemá být napojen na dálnici, bude sloužit jen převedení dopravy na stávajících komunikacích ve směrech České Budějovice, Trhové Sviny, Staré Hodějovice a Roudné – Vidov.

Zřetelně už se rýsují v krajině i estakáda nad Malší u Vidova nebo most nad údolím Plavnice u Kamenného Újezdu.

Na D3 se ale připravuje i stavba úplně nového úseku od Třebonína po Kaplici nádraží, který bude dlouhý 8,5 kilometru. Aktuálně se hodnotí podané nabídky. Nejlevněji nabídla úsek postavit firma Metrostav Infrastructure za necelých 1,9 miliardy korun. Zahájení stavby předpokládá šéf ŘSD Radek Mátl ve druhém pololetí tohoto roku.

Letos se chystá i stavba oboustranné odpočívky na D3 u Chotýčan. Má nabídnout stání pro 100 osobních aut, kamiony i autobusy. Podle tiskového mluvčího ŘSD Jana Studeckého ale byl opět prodloužen termín, do kdy lze podat ve výběrovém řízení nabídky. Uchazeči totiž k zakázce vznesli další dotazy a termín, stanovený k 19. dubnu a později k 7. květnu se znovu posunul. Tentokrát je to k 11. červnu. Posunutí termínu nařizuje zákon, aby se všichni uchazeči mohli seznámit se všemi dostupnými informacemi.

V jižních Čechách je nyní v provozu zhruba 70 kilometrů D3.