Českobudějovičtí radní už vybrali i budoucího provozovatele areálu. „Přístaviště Lannova loděnice bude provozovat českobudějovická firma A – stav Bohemia, s.r.o., která zároveň v prostorách objektu na protilehlém Jiráskově nábřeží zřídí kavárnu V. A. Lanny,“ uvedla tisková mluvčí magistrátu Jitka Welzlová.

Do služby za rok

Jako koncový bod vltavské vodní cesty má ale přístaviště Lannova loděnice plně sloužit až v roce 2011. Tehdy se počítá s dokončením první etapy splavnění Vltavy mezi Českými Budějovicemi a Hlubokou nad Vltavou. Do stavby mola vložilo Ředitelství vodních cest ČR, které je investorem projektu, částku 20 milionů korun.

Projekt splavnění Vltavy má ovšem i své kritiky, kteří poukazují na to, že by stavba mohla buď počkat, nebo že se na ni vynakládá příliš prostředků, které by se účelněji daly použít jinde.

Město České Budějovice se na akci podílí menší měrou. „Splavnění Vltavy vnímáme jako mimořádnou příležitost pro oživení našich řek a rozšíření nabídky pro cestovní ruch v souladu s rozvojovým projektem Město a voda,“ zmínila v souvislosti s přístavištěm náměstkyně primátora Ivana Popelová. I proto se město zavázalo, že na výstavbě přístaviště se bude spolupodílet investicí za zhruba tři miliony korun.

„Jedná se o vybudování přístupového chodníku, veřejného osvětlení a sociálního zázemí pro návštěvníky, což by mělo být do června hotové. Osobně věřím, že už během letošního léta se najde řada příležitostí jak využít toho, že České Budějovice mají svůj první přístav,“ dodala Popelová.
„Z hlediska kotvení asi bude aktuální provoz až po otevření cesty na Hlubokou. Na druhou stranu ta možnost tady bude, a pokud někdo bude chtít provozovat vyhlídkovou plavbu na Pražské předměstí a sídliště Vltava, tak bude mít možnost,“ uvedla k možnému využití přístaviště Popelová.
V úvahu ale připadají jen větší plavidla. Pro vodáky či pramice je molo nevhodné, protože je příliš vysoké.
Co se týče údržby, tak město bude financovat údržbu venkovních ploch – zeleně a komunikací a jednoho bodu veřejného osvětlení v rámci běžné údržby v lokalitě. Na městskou kasu to budou podle Popelové minimální nároky.

Povodí Vltavy bude udržovat plovoucí část přístavu a náklady spojené s vlastním provozem přístaviště jdou za novým správcem, který vzešel z výběrového řízení.

Vltavská vodní cesta v úseku České Budějovice – Hluboká nad Vltavou je už nyní značena plavebními značkami, regulujícími lodní dopravu.
První značku lze nalézt přímo pod Jiráskovým jezem, červené obdélníkové pole je ve středu podélně rozděleno bílým pruhem. „Jedná se o zákazovou značku, znamenající zákaz proplutí pod Jiráskovým jezem. Jejím úkolem bude vyznačit konec obratiště,“ vysvětlil význam jedné ze značek tiskový mluvčí Ředitelství vodních cest ČR Václav Straka. Například světle modrý čtverec s bílými, proti sobě jdoucími šipkami pak upozorňuje na místo doporučené pro obrat.

Pravidelná lodní doprava je připravena na rok 2011. Mezi Hlubokou nad Vltavou a Českými Budějovicemi by měla plout pravidelně loď s kapacitou sto cestujících. Letos se možná obyvatelé a návštěvníci města dočkají zkušební plavby malou lodí mezi přístavištěm a Českým Vrbným.