VYBRAT REGION
Zavřít mapu

U vláčků modeláři tráví stovky hodin

České Budějovice – Nadšené výkřiky „Hůůů, hůůů!" a „Dyn dyn!" nad jezdícími mašinkami a funkční signalizací na přejezdech z úst nejmenších návštěvníků, obdivné komentáře dospělých a hromada dětí, které nebylo možné odtrhnout od náramné podívané.

26.11.2012
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/ Evžen Pajskr

Tak to vypadalo po oba víkendové dny na výstavě modelů železnic, kterou ve své klubovně na Lidické třídě uspořádali členové českobudějovického klubu železničních modelářů.

Výjimečná výstava nabízela pohled nejen na propracovaný systém železničních tratí, mostů a tunelů, nádraží a přejezdů, kde se proháněla řada osobních i nákladních vlaků, ale i na okolní krajinu, kde vedle luk, lesů,  měst, obcí, hradů či továren nechyběly ani detaily jako pasoucí se dobytek, lesní zvěř 
u krmelce, pracující dělníci, cestující čekající na peronech, hasiči zasahující u požáru domu, funkční letní kino či koupající se lidé.
Pozorným pohledům pak neunikly pohádkové bytosti jako vodníci či bílá paní, ale ani světské výjevy jako posprejované vagóny, rozjaření hosté 
v hospodě, utopenec v požární nádrži, čůrající traktorista či lehká děva u silnice. Vrcholem dne pak byla večerní prohlídka, kdy se v sále zhaslo a rozzářily se naopak miniaturní pouliční lampy, okna domů i vagonů či reflektory lokomotiv.

Takřka dokonalý svět v miniaturním měřítku je dílem party chlapů, kteří se pravidelně scházejí ve své klubovně 
a v kroužku pro děti vychovávají mladé modeláře. Mnozí tak k nadšení pro modely železnic přivedli své syny či vnuky.

Ani oni se ale nad kolejišti mnohdy necítí na svůj skutečný věk. „Myslím si, že jsme tak trochu velké děti, ale chlap prý nikdy nedospěje. A mašinky jsou výborná hračka," směje se Jan Konrád. Koníček jemu i jeho kamarádům zabere prý tisíce hodin a přijde na desetitisíce až statisíce korun. „Na druhou stranu, každý koníček něco stojí," srovnává třeba s dnes populárním paraglidingem.

„Nás to baví, i když je to spousta náročné práce. Třeba osvětlování kolejiště nám s kolegou trvalo kolem sto dvaceti hodin," vypočítává další z členů klubu Vojtěch Bušek. V rodinách modelářů je prý ale potřeba tolerance k jejich koníčku. „Než aby ty peníze chlap prolil hrdlem, je lepší, když dělá něco, z čeho pak mají radost třeba i děti," míní Konrád.

Než ale taková nádhera vznikne, je třeba nepředstavitelná spousta náročné práce.  „Začíná to nápadem, třeba si 
z přírody nebo z reálné situace přinesete v hlavě nějaký motiv, který se vám líbí. Ten se pak snažíte zhmotnit tak, že vezmete pilu, prkna a překližku a vytvoříte rám. Na ten pak naskládáte koleje. V tom se lišíme od skutečnosti, ve které inženýři do krajiny vyprojektují dráhu, zatímco my kolem dráhy pak dotváříme krajinu. Pak si hodiny hrajete s tím, že ji dolaďujete do detailů," vysvětluje  Jan Konrád princip jen jednoho dílu modelářské práce. Potřeba je i šikovných rukou a chytré hlavy, která vymyslí, jak dráhu oživit. „Už při stavbě je proto potřeba přemýšlet, jak budete kolejiště ovládat, jak postavit výhybky. Už položení kolejí musí být přesné, aby po nich vláčky mohly bez potíží jezdit," zdůrazňuje Bušek. Například jedno z předváděných kolejišť, po kterém jezdilo až osmnáct souprav najednou, už se neobejde bez složité elektroniky, díky které nehrozí, že by se vlaky srazily.

I přes veškerou snahu se ne každá taková práce povede na první pokus. „Zrovna tady pořád něco zlobilo a nedařilo se to spravit, až jsme vzali dláto 
a kladivo a celá trať šla ven 
a udělali jsme tam novou," ukazuje Vojtěch Bušek pro příklad na složité nádraží. „Je to takřka diagnostická práce, milimetr po milimetru se zjišťuje, kam vede který drát, jestli je tam proud, za čtyři hodiny najdete, kde je zkrat," líčí občasné hledání zádrhelů Konrád.

Mohlo by se zdát, že lidé s takovým koníčkem ani nemohou brát cestování skutečnými vlaky jako běžní smrtelníci. Opak je ale pravdou. „Vlakem jezdím rád, pokud nemusím denně. Uchvacují mě jízdy historickými vlaky, ale moderní dráha mě nebere," přiznává Konrád.

Klub železničních modelářů se pravidelně schází ve středu 
a ve čtvrtek v areálu autoservisu Pronto na Lidické třídě, ve středu od 16 do 18 hodin tu pracuje i kroužek mládeže. Případné zájemce o tohoto koníčka rádi do svých řad přivítají.

Autor: Hana Svítilová

26.11.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Výroba - Výroba Obsluha strojů 14 500 Kč

Obsluha strojů na výrobu a zpracování výrobků z plastu VÝROBCE OBALŮ (UMĚLÝCH STŘEV). Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Nepřetržitý provoz, úvazek: . Mzda min. 14500 kč, mzda max. 26000 kč. Volných pracovních míst: 14. Poznámka: Pracoviště: Průmyslová 377/2, České Budějovice, Smlouva se uzavírá nejprve na dobu určitou, poté na dobu neurčitou., NÁPLŇ PRÁCE:, - zpracovávání materiálů dle platných specifikací/ standardů a kontrola hotového výrobku, - vyřazování výrobků, které se neslučují se specifikací/standardy, - ukládání a označování hotových výrobků dle platné specifikace a standardů, POŽADUJEME: manuální zručnost, odpovědnost, samostatnost, Zam. výhody: stravování, pracovní oděvy, bonus za výkon, Kontakt telefonicky 8 - 15 hod. nebo e-mailem. Pracoviště: Viscofan cz s.r.o., Průmyslová, č.p. 377, 370 01 České Budějovice 1. Informace: Renata Pavlíková, .

Stavebnictví - Stavebnictví Stavební instalatéři 130 Kč

Stavební instalatéři INSTALATÉR. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 130 kč, mzda max. 140 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: Stavební servis objektu, opravy, údržba. Zázemí šaten, dílen, vozového parku pro požadované činnosti., Zaměstnanecké výhody: Doprava na pracoviště zdarma formou autobusů, příspěvek na stravování - jídelny EUREST, možnost důchodového připojištění, šatny, sociální zařízení v objektu JETE. Pracoviště: Hochtief cz a.s. - temelín, 373 05 Temelín-elektrárna. Informace: Roman Hrudka, +420 602 390 379.

Stavebnictví - Stavebnictví Stavební dělník 13 500 Kč

Dělníci v oblasti výstavby budov POMOCNÝ DĚLNÍK/ICE NA STAVBĚ. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 13500 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: HPP nebo brigáda, práce v.okolí Trhových Svinů, případně jižní Čechy, vyučení ve stavebním oboru nebo praxe. Pracoviště: Jan pečman, Na spořilově, č.p. 765, 374 01 Trhové Sviny. Informace: Švepeš, +420 720 659 639.

Bankovnictví a finanční služby - Bankovnictví a finanční služby Účetní 30 000 Kč

Účetní všeobecní PROVOZNÍ ÚČETNÍ. Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 30000 kč, mzda max. 35000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Zaměstnanecké výhody: stravenky, školení. Pracoviště: Mach motors s.r.o. - pracoviště české budějovice, Na Dlouhé louce, č.p. 1730, 370 01 České Budějovice 1. Informace: Andrea Hájek, +420 602 186 996.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Pokud někoho trápí nadváha, tak se může obrátit na Zuzanu Arnoštovou.

Dítě z obezity jen tak samo nevyroste

Nehoda nákladního auta u Netolic.

Netolice právě teď: Objížďka na Novou Hospodu je do pěti uzavřená

Smuteční obřady

České Budějovice - Poslední rozloučení v Obřadní síni českobudějovického krematoria.

Běžci brodili Vltavu s pomocí lana

Boršov nad Vltavou – Boj s časem i sebou samým, to je krosový běh. Vyzkoušet si svou vůli i schopnosti mohli zájemci o uplynulém víkendu i na Českobudějovicku.

Hasiči a sportovci slavili výročí společně

Planá – Dvoje oslavy připravili v sobotu v Plané. Už 95 let sboru dobrovolných hasičů a 80 let sportovního klubu. K vrcholům programu patřila dražba dresů podepsaných Jaromírem Jágrem a Tomášem Rosickým. „Výtěžek chceme dát na dětský domov v Boršově nad Vltavou,“ zmínil starosta Plané Tomáš Pintér.

Řezbáři vytvoří bystu čestného občana Dačic.

Dačice – Návštěvníci mají možnost sledovat až do pátku vždy od 8 do 18 hodin, jak se neopracované kmeny mění v překrásné sochy. V Kancnýřově sadu na Palackého náměstí letos vznikají sochy z topolového dřeva, které se pak stanou ozdobou dačických městských interiérů.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT