Jak vidí obsazenost tohoto a dalších oborů Pavel Veselý, ředitel Integrované střední školy stavební v Nerudově ulici?

Za největší problémy, se kterými se v současné době potýká, považuje zrušení přijímacích zkoušek a častou migraci žáků mezi jednotlivými obory nebo školami.

„Z klasických řemesel je nyní největší zájem o studijní obor instalatér. Většina studentů po absolvování začne podnikat na živnostenský list. Nepotřebují si zkraje pořizovat většinou žádné složité vybavení a mají před sebou vidinu docela dobrého zisku,“ soudí ředitel školy Pavel Veselý.

Příkladem je šestnáctiletý Honza, který studuje ve druhém ročníku. „Vybral jsem si to, protože mě bavilo spojovat s taťkou různé trubky, není to nic hrozného a myslím, že je to docela dobrý obor,“ popsal student, který nechtěl zveřejnit své příjmení.

Druhým oblíbeným řemeslem na této škole je truhlář. Vybral si ho i Filip Hajný z druhého ročníku. „Je to pěkná práce a baví mě. Teď máme momentálně praxi a vyrábíme zrovna ptačí budky,“ líčil po cestě do dílny Filip Hajný.

Velký zájem je také o přípravu na povolání montér suchých staveb – sádrokartonář. Absolventi těchto učebních programů totiž většinou začnou samostatně podnikat na živnostenský list.

Poněkud odlišná situace panuje u těch tříd, jejichž absolventy čeká po ukončení studia zaměstnanecký poměr. Jedním z nich je dříve velmi rozšířený obor zedník. „Jakmile před sebou mají žáci tuto perspektivu, veškerá jejich motivace rázem upadá. Protože byly zrušeny přijímací zkoušky, často se nám stává, že přijdou žáci, kteří pro vybraný obor nemají žádné předpoklady. Proto se setkáváme s velkými ztrátami během studia,“ zdůraznil ředitel školy Veselý.

Podle něj je dalším velkým problémem častá migrace studentů mezi jednotlivými studijními obory či školami. Sám zažil, že z 28 žáků, kteří nastoupili do prvního ročníku, jich školu dokončila jenom polovina.

Jeho slova potvrzuje i vedoucí Pedagogicko psychologické poradny v Českých Budějovicích Hana Plucarová: „Ano, toto je skutečně častý problém. Má však celou řadu nejrůznějších příčin. Jsou to jednak faktory uvnitř rodiny i faktory společenské atmosféry.“