Přitom dobrých učitelů si ředitelé váží. „Mužské na škole mám a myslím si, že je to dobře,“ říká ředitelka Základní školy a Mateřské školy Kamenný Újezd Marie Brodcová.

„Chlapi na školu patří, ale ne za každou cenu,“ upozorňuje však ředitelka a připomíná, že být muž nemusí znamenat všechno. Rozhodují celkové předpoklady. Sama Brodcová bude možná příští rok vybírat někoho na místo, kde je aprobace český jazyk. Ale podle její zkušenosti se ne vždy hlásí muži, o které by hodně stála.

Odborníci v této souvislosti často zdůrazňují fakt, že učitel má být především osobnost a pak už je jedno, jestli se jedná o muže nebo o ženu. Proč je ale ve školství v průměru méně mužů než žen? Jen málo mladých mužů má jako svůj ideál učitelské povolání a další odradí třeba i finanční stránka věci.

„Myslím si, že jsme podhodnoceni. Pro mladé lidi, kteří by chtěli založit rodinu, je to malý plat. A všichni učitelé nejsou jako já, já ještě rodinu nemám,“ říká Jiří Kabele, který vyučuje na střední škole v Českých Budějovicích češtinu a tělocvik.

„Samozřejmě už jsem přemýšlel o změně povolání, ale baví mě práce, kterou dělám, i když si někdy připadám jako Don Quijot, jak bojuje s větrnými mlýny,“ dodává s úsměvem k nesnadným poměrům ve školství mladý učitel.

Kdyby však přišlo do oboru více peněz, mohlo by to podle Kabeleho pomoci. „Chtělo by to, aby tam byli co nejkvalitnější lidé,“ připomněl význam financí pro školství mladý učitel.

Více informací a rozhovor si můžete přečíst v ČbD 19.3. na straně 3.