Změny se dotknou také Jihočechů. Na nové povinnosti se v Madetě, a. s., začali připravovat už před rokem a půl, od chvíle, kdy věděli, že začnou platit. Znamenalo to změnit texty u veškeré produkce a třeba i rychle zvýšit prodej některých druhů výrobků, protože staré obaly, které by zůstaly ve skladech, by znamenaly vysoké ztráty.

Podle Jana Teplého, ředitele obchodu, marketingu a nákupu společnosti Madeta se navíc měnil i výklad zákona. Nejsložitější problémy při zavádění novinky proto souvisely obecně podle Jana Teplého s tím, že jednotlivé orgány státní správy si totéž nařízení často vykládají různě a nejednoznačně.

„Už nastaly situace, kdy výklady ministerstva zemědělství, veterinární správy a potravinářské inspekce byly rozdílné. I při největší snaze je pak v důsledku toho nemožné udělat správný obal," zdůrazňuje Jan Teplý
a připojuje, že měnit obaly 
u několika produktových řad byť jen jednou za rok je velmi neefektivní a také neekologické. „Nepamatuji si víc než dvouleté období, kdy bychom na nějakou takovou změnu nebyli nuceni reagovat," dodává Jan Teplý.

Na úpravách, které se zákonem souvisejí, pracovalo ve firmě zhruba rok a půl předem pět až šest lidí přímo, dalších dvacet v závodech Madety. Konkrétně bylo potřeba zrevidovat veškeré textace, případně grafiku obalů 
a zkontrolovat jejich zásoby. Mlékárenský gigant musel  
v reakci na změny zvýšit cíleně i prodej některých výrobků. Část obalů totiž nakupuje dlouho dopředu ve velkých objemech a kdyby zůstaly 
ve skladech, tak by přišly nazmar.

Příprava nové podoby obalů si také vyžádala značný čas sama o sobě. „Úprava designu a jeho finální odsouhlasení před tiskem trvá zhruba měsíc a půl až dva měsíce. Šest týdnů až tři měsíce pak trvá, 
a to podle typu materiálu, než přebereme nové obaly od dodavatele," naznačuje Jan Teplý, kolik času bylo potřeba, než nové obaly přišly do skladů.

Podle Marty Faktorové, tiskové mluvčí Madety, se už 
v těchto dnech valná většina  výrobků společnosti prodává 
v upravených obalech, včetně některých příchutí Lipánků, jogurtů Nature nebo syrovátkových nápojů.

Změnit se musely také etikety Budějovického Budvaru, n. p. Firma to učinila už před časem. „Letos na jaře jsme provedli změnu designu všech obalů. Celkem jsme upravovali asi 200 položek pro tuzemský trh i pro export," říká tiskový mluvčí pivovaru Petr Samec. Na nové obaly v Budějovickém Budvaru s předstihem uvedli vše, co vyžadují nová pravidla EU. „Pro Českou republiku jsou všechny etikety jen nové už několik měsíců," dodává Petr Samec.

Spotřebitelé změny oceňují. Hlavně povinnost zachovat alespoň nejmenší povinnou velikost písma. Uvítá to třeba Marie Kopicová z Plavu. „Stane se mi občas, že nemohu nápis na výrobku přečíst," říká Marie Kopicová s tím, že už užívá brýle, ale vždy je nemá 
u sebe a potom se některé údaje na etiketách nedají přečíst.

Podobnou zkušenost má Miluše Benešová z Purkarce. „Ani s brýlemi to někdy nepřečtu. V novinách přečtu všechno, ale některé etikety až doma, když si půjčím manželovy brýle. Kontroluji hlavně trvanlivost potravin," říká Miluše Benešová.

Novinky se dotknou také obchodníků, jak potvrdil Českobudějovickému deníku Jaroslav Froulík generální ředitel a místopředseda představenstva spotřebního družstva Jednota. „Požadované změny se dotknou všech prodejen naší obchodní sítě včetně výrobny lahůdek v Týně nad Vltavou," říká Jaroslav Froulík.

V prodejnách se bude upravovat  velikost etiket 
a požadavky budou směřovat 
i na dodavatele. „Od našich dodavatelů požadujeme nové, aktuální složení výrobků 
v souladu s novou legislativou," zdůrazňuje Jaroslav Froulík.

Také Jednota měla kvůli změnám náklady navíc, ale zatím nezná konečný účet. „Konečné náklady nyní ještě nejsme schopni specifikovat, ale musíme v souvislosti s požadavky na nové značení potravin řešit úpravu vybavení prodejen," konstatoval Jaroslav Froulík s tím,  že se jedná například o váhy, nové etikety a cenovky nebo softwarové úpravy.

Další změny ve značení potravin přijdou v příštím roce spolu s povinností podrobnějších informací u nebalených potravin.