Z budějovického závodu Správy a údržby silnic může vyrazit na úklid vozovek 35 sypačů. 
„V tuto chvíli jsou všechny připravené," uvedl provozní náměstek závodu Petr Nachtigal a dodal, že na středisku České Budějovice také začaly trvalé dispečerské služby. Jedna dvoučlenná posádka pak v Budějovicích nastoupila do nonstop pohotovosti. V pohotovosti jsou další posádky v Budějovicích i ve střediscích v Týně nad Vltavou 
a v Trhových Svinech.

Už od 1. listopadu je v provozu non-stop dispečink zimní údržby také ve společnosti .A.S.A., která má na starosti úklid v ulicích Budějovic. „Ve směnném provozu zde pracují čtyři dispečeři, kteří monitorují aktuální situaci na komunikacích a hlavních tazích 
a odpovídají za kvalitu zimní údržby," říká mluvčí společnosti Marie Mocková s tím, že do zimní údržby je připraveno se zapojit padesát pracovníků.

Se zvládáním sněhu a náledí jim letos pomohou dvě novinky. „Na ošetření komunikací budeme používat chlorid vápenatý. Obrovskou výhodou tohoto materiálu je vysoká účinnost i při velmi nízkých teplotách okolo -25°C," vyzdvihuje Mocková.

Další změnou je vybavení všech vozidel moduly GPS, které nejenom ukážou jejich aktuální polohu, ale přesně zaznamenají i výkon daného vozidla, tedy zda pluží, sype anebo obě činnosti sdružuje. Všechna data budou archivována.

Podle meteorologů se sněžení dostaví v regionu dnes odpoledne. Přes den budou přeháňky dešťové. V polohách nad 500 metrů se déšť postupně promění ve sněžení a po poledni se začne ochlazovat a sněžit bude i v nižších polohách. V noci na pátek by pak teplota měla být i pod nulou. „V Českých Budějovicích očekáváme v noci na pátek teplotu –1°C," uvedl Martin Modlitba z budějovické pobočky Českého hydrometeorologického ústavu.

Na místní silnice najímají zemědělce

Na početný vozový park, hory posypových materiálů, ale i na kapacity místních zemědělců a podnikatelů spoléhají města a obce v regionu při zimní údržbě. První zkouška čeká cestáře zřejmě již v nadcházejících dnech.

Správa a údržba silnic má jen na Českobudějovicku 
v pohotovosti více než tři desítky sypačů. „Všude jsou připraveny k sypačům dvoučlenné posádky," zmínil provozní náměstek budějovického závodu Správy a údržby silnic Petr Nachtigal. Jednotlivé vozy se starají o úseky dlouhé zhruba mezi 30 až 45 kilometry. „Pohotovost se může změnit podle aktuální situace. Přistupujeme k tomu podle povětrnostních podmínek a předpovědi počasí," zmínil ještě ohledně nadcházejících dnů Petr Nachtigal.

Silničáři mají na zimu připraveno v Budějovicích 1600 tun posypové soli a podle 
Nachtigala by to mohlo v případě mírné zimy stačit na celý rok. V Týně nad Vltavou potom leží 280 tun soli a v Trhových Svinech 240 tun soli. Menší množství odpovídá mimo jiné menším skladovým kapacitám, takže dvě menší střediska se v sezoně dozásobují. V minulé zimě „vysypala" střediska Budějovice 
1121 tun soli, Týn 493 tun a Sviny 455 tun soli.

Inertních posypových materiálů je teď připraveno v Budějovicích 2432 tun, v Týně 
936 tun a v Trhových Svinech 753 tun.
O nic prázdnější nejsou ani sklady společnosti .A.S.A., která má ošetřovat 200 km komunikací, 235 km chodníků, 55 km cyklostezek, 248 zastávek MHD a 21 lávek v krajském městě.

„Dnešním dnem je na skladě 1100 tun soli, 70 tun písku a 25 tun chloridu vápenatého. Komunikace budeme sypat krystalickou solí nebo solankou, jejíž výrobu si společnost .A.S.A. zajišťuje sama vlastním zařízením v areálu sídla firmy. Výhodou roztoku je, že je účinný i při velmi nízkých teplotách," vysvětluje mluvčí společnosti Marie Mocková.

Na zimní údržbu je ve firmě připraveno 50 pracovníků, čtyři velká a čtyři malá sypací vozidla, tři chodníkové speciály a další technika jako je traktor, nakladače, valníková vozidla pro rozvoz materiálu 
a lidí. V této síle a s tímto arzenálem musí do čtyř hodin od okamžiku, kdy začne padat sníh, uklidit ty nejdůležitější komunikace.

Zhruba deset kilometrů místních komunikací musejí udržovat v obci Vrábče. „Od loňského roku nám zimní údržbu zajišťují dva samostatně hospodařící rolníci ze Slavče a z Vrábče," uvedl starosta František Ohrazda a dodal, že tento systém zavedli 
v loňském roce. Silnice jsou rozdělené zhruba na polovinu a podle Ohrazdy jsou většinou vozovky prohrnuté zhruba 
za dvě hodiny. „Loni to bylo dobré.

Osvědčilo se nám to. Věřím, že to i letos bude v pořádku," zmínil Ohrazda ale 
s úsměvem dodal, že aby řekl pravdu, moc sněhu si nepřeje.
V minulosti zajišťoval tyto služby zemědělský podnik 
z Plané, ale ten už v současnosti nefunguje, a tak ve Vrábči angažovali místní zemědělce. Sůl ani písek zde prakticky nepoužívají. „Nesypeme, jen prohrnujeme. 
A v případě nutnosti pracovník obecního úřadu posype kritické místo pískem," připojil Ohrazda na adresu zimní údržby. Zdůraznil ale, že hlavní tahy přes obec udržuje Správa a údržba silnic.

Více než deset místních částí má na starosti město Trhové Sviny, proto pod něj patří i desítky kilometrů místních komunikací. Na zimu jsou připraveni. Písku na posyp je nachystáno necelých 200 tun. „Zásobujeme se na zimu už od srpna do září," zmínil k nákupům František Kolář z odboru správy a údržby městského majetku a dodal, že sůl Trhové Sviny nepoužívají. Plán zimní údržby byl schválen v říjnu a počítá s nasazením mechanizace i ručního čištění zejména chodníků. „Když bude potřeba počítáme i se službami v noci," doplnil Kolář. V místních částech vypomáhají podle Koláře městu zemědělci. Starají se o prohrnování komunikací například v Todni nebo Něchově.

Vesměs ale ve městech i obcích doufají, že letošní zima bude co nejmírnější, ušetřilo by to peníze, které by potom 
z obecních pokladen mohly putovat na jiné účely.