„Nový most nebude už tak hezký jako ten dosavadní dvouobloukový, ten ale neodpovídá potřebám současných souprav. Nový most bude mít jen jeden mírný oblouk, projíždět po něm ale bude moci i moderní tank," vysvětluje s trochou nadsázky parametry nového přemostění boršovský starosta Jan Zeman.

Místní ale přijdou o raritu. Starý nýtovaný most je totiž svým způsobem příbuzný s proslulým zaoceánským parníkem. „Spojují je právě nýty, které jak pro stavbu boršovského mostu, tak konstruktérům Titaniku dodávala stejná kladenská firma zakladatele Adalberta Lanny," upozorňuje Jan Zeman.

I proto zřejmě starý most neskončí celý ve starém železe. „Se stavbyvedoucím řešíme, jak nějaké nýty získat na památku," naznačuje starosta.

Modernizace trati přinese Boršovským po dokončení řadu výhod. Jednou bude podstatně menší hlučnost vlaků při jízdě po mostě. „V roce 2016 by se měl rozšiřovat také viadukt, kam se pak vejde silnice o dvou pruzích a hlavně chodník. To je pro bezpečnost, zvlášť s ohledem, že tudy denně chodí více než stovka dětí do školy, velký přínos," cení si Jan Zeman. Další vylepšení čeká díky rekonstrukci i cestující ve vlacích.

Po opravách zvládnou vlaky celou 94 km dlouhou cestu o takřka půl hodiny rychleji než doposud. „Zatímco dnes se tu jezdí rychlostí 50 až 70 km/h s lokálními omezeními až na 20 km/h, po revitalizaci rychlost stoupne na 75 km/h a v úseku mezi Českými Budějovicemi a Boršovem nad Vltavou dokonce až na 90 km/h. Celková časová úspora dosáhne 26 minut," upřesňuje generální ředitel Správy železniční dopravní cesty Pavel Surý.

Rekonstrukce čeká nejen staré ocelové mosty, ale i nástupiště na nádražích a zastávkách. Téměř polovina ze 113 železničních přejezdů bude vybavena světelnou signalizací, dalších třináct bude osazeno závorami. Vybrané výhybky ve stanicích budou doplněny o elektrický ohřev. Stanice získají také nové zabezpečovací a sdělovací zařízení, které umožní dálkové řízení provozu z Kájova.

Všechny potřebné práce budou stát stát 1 963 498 850 korun, 1 224 230 470 korunami na ně přispěje EU, zbytek poskytne Státní fond dopravní infrastruktury. Trať se po dokončení stane nejmodernější regionální dráhou v zemi.

Jihočeši ale musí počítat s dočasným omezením. Už za pár týdnů se dotknou Boršova nad Vltavou a okolí. Výluka na trati se dotkne všech, kdo cestují vlakem mezi Českými Budějovicemi a Českým Krumlovem. Místo vlaků budou nasazeny autobusy. Jak upřesnil obchodní ředitel Českých drah Jiří Kafka, omezení bude trvat nepřetržitě 89 dní, a to od 2. března do 29. června.

„Pro cestující bude zpracován výlukový jízdní řád. Na trase budou jezdit pomalé autobusy zajíždějící do všech zastávek a u vybraných vlaků rychlé přímé autobusy," nastiňuje Jiří Kafka plánovaná opatření.

Cestující na pomalých zastávkových spojích musí počítat s tím, že do Českého Krumlova přijedou kvůli větší časové náročnosti cesty po silnici o 15 minut později a nebudou jim navazovat spoje směrem na Nové Údolí. 
V opačném směru budou autobusy odjíždět z Krumlova 
o 15 minut dříve než běžné vlakové spoje, nebude tak možný přestup z osobního vlaku z Nového Údolí.

V Boršově musí po dobu budování mostu počítat s komplikacemi i řidiči. Stavba omezí dopravu v Nábřežní ulici mezi silničním a železničním mostem, neprůjezdná zůstane i spojka do Homolí. Na břehu vznikne prostor, kde se bude po částech svařovat konstrukce nového mostu. „Výsledná konstrukce o délce 105 metrů a váze 420 tun se pak bude zřejmě v květnu nasouvat do konečné polohy," upozorňuje na důležitou fázi stavby starosta Boršova Jan Zeman.