Chybí asfalt, nejsou dokončené chodníky. Špatné počasí a zmrzlá zem totiž v těchto dnech mnoho nedovolí. Tak vypadala situace na zanádražní komunikaci na konci uplynulého týdne, úsek má přitomuž brzy začít sloužitdopravě v úseku mezi ulicemi Pekárenská a Rudolfovská.

Auta tudy mají začít jezdit už2. dubna. V tentýž den se pak pro takřka veškerou dopravu uzavře také viadukt na Rudolfovské. Do té doby je navíc nutné připravit mnoho dopravních opatření, aby doprava v tomto úseku po otevření nekolabovala.
Člen dopravní komise David Lataj proto již před několika týdny varoval, že může dojít ke zpoždění a potížím. „Již na podzim jsem navrhoval udělat dopravní změny na Dobrovodské, Vrbenské a přilehlých místech tak, aby si řidiči včas zvykli a zavření viaduktu provázely co nejmenší potíže,“ upozornil Lataj.

Kraj, město i dodavatelé se zatím původních termínů drží. Tedy ne doslova, už byl posunut o jeden den. Místo neděle 1. dubna má být otevřena další část zanádražní rovnou do ostrého provozu v pondělí 2. dubna. Viaduktem pak budou jezdit pouze vozy MHD a integrovaného záchranného systému.

Větší zpoždění zatím nikdo nepřipouští, a to i s ohledem na možné negativní změny počasí. „Klimatické podmínky realizaci zkomplikovaly, ale jsou činěna technologická opatření, aby bylo možné ve stavbě pokračovat a termín zprovoznění stihnout,“ řekl Deníku Vlastimil Motlík ze společnosti Strabag, která zanádražní staví.

Živičné práce (položení asfaltu, pozn. red.) se podle něj budou provádět po 10. březnu. „Předpokládáme, že v té době budou teploty dovolující provádění prací z hlediska technologie. Při teplotách nad 0 stupňů Celsia je možné živičné práce provádět,“ doplnil.

Jenže nikdo nemůže zaručit, že počasí bude skutečně dostatečně teplé, i v březnu mohou udeřit mrazy, a termín zprovoznění je pak ihned ohrožen. Obavy, zdali se tedy vše stihne, tak na jednání zastupitelstva minulý týden vyjádřil i jeho člen Stanislav Rataj, který je rovněž členem dopravní komise.
„Samozřejmě udělají všechno pro to, aby to stihli a možná, že to dokážou, ale upozorňuji na to, že ta kvalita tam pak nemusí být taková, jaká má být,“ řekl Rataj.

Mluvčí společnosti Eurovia Petra Kučerová, která se také podílí na zanádražní komunikaci a pracích na železničním koridoru, však také ujišťovala, že na začátku dubna firma úsek zprovozní a viadukt tak bude možné uzavřít. „Zahájení pokládek asfaltových vrstev předpokládáme v cca polovině března, kdy lze očekávat vhodné klimatické podmínky,“ reagovala Kučerová.

Změny na hotovém

V souvislosti s uzavírkou viaduktu v Rudolfovské pak budou ještě nutné dopravní změny u již hotového úseku u viaduktu v Pekárenské.
Vlastimil Motlík ze Strabagu potvrdil, že zde bude přidán odbočovací pruh v křižovatce Pekárenská x Zanádražní ve směru jízdy Nádražní – Pekárenská – Zanádražní – Rudolfovská. „Tento návrh vyplynul z provedené aktualizace výpočtů a návrhu projektanta dopravně-inženýrských opatření, s ohledem na předpokládané dopravní zatížení křižovatky při uzavření viaduktu na Rudolfovské. Jedná se o rozšíření odbočovacího pruhu na křižovatce Pekárenská-Zanádražní,“ navázala a potvrdila tak slova Motlíka mluvčí Eurovie Kučerová.

Další velmi nutné dopravní změny je ale třeba udělat kolem Rudolfovské, jak již upozornil David Lataj z dopravní komise města. Náměstkyně primátora Ivana Popelová již dříve informovala, že se změny připravují. Podle Lataje už ale měly a mohly být připravené dávno.

„Jedná se například o rozšíření vozovky na Dobrovodské před křížením s Vrbenskou. V tomto místě by pak nemusel být samostatný odbočovací pruh doleva ve směru do centra. Dále by bylo velmi vhodné přesměrovat provoz nákladní a kamionové dopravy a například částečně změnit i provoz linky MHD číslo 6, která by odbočovala z Rudolfovské do Vrbenské až Vodní ulicí a ne Dobrovodskou,“ vyjmenoval některé z možností Lataj s tím, že ale u vedení města zatím nebyl vyslyšen, přitom zavření viaduktu se nezadržitelně blíží.