S platností od 11. prosince se totiž většina cen zvedne. Některé služby ale budou levnější.

K hlavním změnám patří úprava pásem. „Změní se počet tarifních zón. Místo pěti budou dvě. První pro město, druhá pro celé okolí,“ uvedl předseda představenstva dopravního podniku Slavoj Dolejš. Předplatní kupony budou dražší zhruba o 5% pro jízdu v prvním pásmu, pro jízdu v obou pásmech naroste cena asi o 15%.

Podraží také nejpoužívanější jízdenka, která platí 20 minut. Místo 12 bude stát 13 korun. Lístek na 40 minut, za který se dosud platilo 14 Kč, přestane existovat úplně, cena za šedesátiminutovou jízdu zůstává na 16 korunách. Zlevní ale například jízdné v nočních linkách. Místo speciálního vyššího tarifu se bude platit obvyklé jízdné.

Dopravní podnik obhajuje zvednutí cen dražší naftou nebo elektřinou a také tím, že se od ledna zvýší DPH.

Některé cestující změněné tarify nenadchly. Diví se třeba ti, kteří do Českých Budějovic dojíždějí pravidelně z okolí a pak využívají MHD k cestování po městě. „Neměli by nám to spíš zlevnit, aby z ulic ubyla auta,“ položila si řečnickou otázku Jaroslava Pávková z Libníče.

Od úpravy tarifů si dopravní podnik slibuje zvýšení tržeb, a tedy menší nároky na dotace od města. Ta by měla letos být necelých 200 milionů.

Některé změny

Jízdenka na 20 minut zdraží ze 12 na 13 korun.
Předplatní kupony: Většinou zdraží o 5 % pro město (1. zóna) a o 15 % pro jízdu do okolních obcí (2. zóna). Zlevní tarif platný pro 1. zónu pro děti.
Jízdné v nočních autobusech bude levnější, místo speciálního tarifu bude platit obvyklé jízdné.
Jízdenka na 40 minut za 14 korun bude zrušena. Zůstane jízdenka za 16 korun na 60 minut. Nově bude zavedeno třeba rodinné jízdné.

Raději auto

Až se za pár týdnů změní tarify v českobudějovické MHD, posunou se až na výjimky ceny spíše nahoru. Schválila to rada města, protože dopravní podnik patří městu. „Oni nám ty autobusy zdražují, abychom chodili pěšky,“ řekla včera Deníku se zřetelnou ironií v hlase Jaroslava Pávková z Libníče, která v obecné rovině poukázala na to, že ceny se v nedávné minulosti zvedly také u dálkových autobusů.

Někteří cestující, kteří jezdí autobusem málo, změnu cen berou jako věc, která se jich téměř nedotkne. „V podstatě je to jedno, když se jízdenka na dvacet minut zdraží ze dvanácti na třináct korun. Městskou jezdím možná jen jednou za týden, po Budějovicích chodím spíš pěšky,“ komentovala chystané zdražení Helena Krobotová z Českých Budějovic.

Mnozí Budějovičáci však opustili městskou už dávno. „Ať stojí autobus klidně dvacku. Já stejně sockou nejezdím. Do práce jezdím autem, protože je to levnější,“ říká Pavel Ždych z Pekárenské ulice. „Když pojedu autobusem, bude to za 26 korun, to je litr nafty. To mi auto nevezme, mám to dva kilometry,“ dodává Ždych. Navíc by musel cestou do práce přesedat, a tak by jízda městskou trvala necelou půlhodinu. Autem je to cesta na pět minut.
Obdobně jsou na tom lidé z obcí kolem Budějovic. Kvůli stále nižší frekvenci spojů se dostávají do Budějovic hůř a hůř. Snáze potom vezmou automobil, zvlášť, když i cenově je nakonec jízda autem přijatelným východiskem.

Dopravní podnik zdražení většiny položek tarifu jízdného obhajuje stálým nárůstem nákladů a tím, že se cena měnila naposledy před čtyřmi lety. Určitou kompenzací pro cestující má být třeba faktické zlevnění v nočních linkách, kde bude opět zavedeno obvyklé jízdné. I když firma přiznává, že pak pro ni budou noční linky dražší. Náklady na noční linky se zvýší oproti stávajícím o více než 2,5 milionu korun. Podle Radka Filipa z oddělení strategie a řízení dopravy se ale dopravní podnik s touto změnou vyrovná díky zefektivnění provozu v rámci organizačních a jiných změn. Na noční linky přispěje i nový tarif MHD.

Jen změna u jízdenek na 20 minut by měla dopravnímu podniku přinést navíc asi 4,5 milionu korun.

V souvislosti se změnou tarifu bude podle Filipa upraven i prodej časových předplatných jízdenek. Už od října bude postupně rušen prodej některých předplatních kuponů. Staré jednotlivé jízdenky mohou cestující i prodejci vyměnit za nové s doplatkem v Informační kanceláři dopravního podniku v Mercury Centru nebo v autobusové vozovně v Novohradské ulici.