Nové kolostavy nebo další bicykly. A také speciální službu, která v mobilním telefonu ukazuje, kolik se ušetří emisí, když jedete po Českých Budějovicích na kole a ne automobilem. To vše nabídla letos růžová rekola, která si lze v jihočeské metropoli vypůjčit „na mnohém rohu“.

Repasované stroje s charakteristickou barvou jsou ve městě k dispozici všem zájemcům, prvních deset jízd je díky sponzorovi zdarma. Současná sezona skončí oficiálně za tři týdny – 21. listopadu a podle Anny Šlechtové, koordinátorky projektu, je opět úspěšná. Rekola mimo jiné podporuje i budějovická radnice a znovu stoupl počet najetých kilometrů i uživatelů. Těch přibylo téměř čtyři tisíce. „Většina cest je po městě, ve vzdálenosti do pěti kilometrů,“ říká k „růžovým“ jezdcům Anna Šlechtová.

Začínalo se v roce 2015 ve středu jihočeské metropole, nyní už existuje několik zón, mezi kterými lze ve městě přejíždět.

Nejen v jihočeské metropoli nebo nedaleké Včelné, ale také v Písku letos mohou zájemci využít růžová rekola. Ve městě nad Otavou jich v premiérové sezoně jezdí na šedesát. Podle Anny Šlechtové, českobudějovické koordinátorky projektu, který využívá repasovaná kola, se hlásí případní uživatelé i z Litvínovic. „Asi oslovíme paní starostku,“ naznačila Anna Šlechtová, že pokud bude obec chtít, je možné přidat další lokalitu k systému, který v Českých Budějovicích úspěšně působí několik let. První schůzka už se konala také se zástupci Hluboké nad Vltavou.

Výhodou rekol je to, že slouží komukoliv, kdo je nablízku. Organizátoři dávají v ulicích k dispozici veřejnosti růžově natřené bicykly a kdokoliv, kdo se registruje, si může nejbližší kolo vypůjčit. Po skončení jízdy ovšem musí stroj zase uzamknout v rámci některé z povolených zón pro kohokoliv dalšího.

Bohužel se neobvyklá služba potýká i s tradičním problémem cyklistů – krádežemi. „Dali jsme do provozu díky sponzorovi lepší sportovní kola. Za čtrnáct dnů jich polovina zmizela,“ rozmrzele konstatovala Anna Šlechtová a připojila, že zbytek byl raději stažen z ulic, než bude k dispozici lepší zabezpečení…

Ale v projektu nejde jen o samotnou jízdu, bez starosti o další osud kola. Jedna z doplňkových aplikací, jak upozorňuje Anna Šlechtová, ukazuje, kolik emisí se ušetří, pokud dotyčný jeden na kole a ne automobilem. To posiluje u růžových kol i pomyslný zelený nátěr. „Aplikace byla spuštěna na týden čisté mobility a dokonce ukazovala úsporu emisí i tomu, kdo nejel na rekole,“ říká Anna Šlechtová.

A růžové bicykly může využít i ten, kdo má „předplatné“ z jiné lokality. Potvrdili to třeba pořadatelé nedávného mistrovství republiky ve frisbee – sportu s házecím talířem. „Hodně si tady půjčovali rekola lidé z Brna a Prahy, kteří na nich jezdí i doma,“ zmínila hlavní organizátorka Henrietta Ottová.

Jaké postavení mají v projektu rekol České Budějovice ukazují výsledky letní soutěže. Jihočeská metropole byla třetí v počtu jízd vzhledem k velikosti města a první v počtu jízd pokud se týká přepočtu na množství zapojených uživatelů. Těch je aktuálně v jihočeské metropoli už 8400 a uskutečnili zatím letos 45 000 jízd, což je více, než za celý minulý rok.

„ Naší misí je dokázat, že městská mikromobilita dává smysl. Tento rok nabízíme v deseti městech, kde Rekola operují, celou šíři dopravních prostředků. Kromě kol, jsme tento rok přidali elektrokola, paddleboardy nebo skateboardy. Vidím budoucnost ve volbě, “ vysvětluje Vítek Ježek, zakladatel a CEO Rekol. Projekt už se za hranicemi uplatnil třeba ve finské Vaase a vyjednává se hned s několika zahraničními městy o tom, kam se rozšířit dále. "V měřítku Českých Budějovic se aktuálně soustředíme na provozování více než 100 sdílených kol a několika koloběžek operujících v samotném centru města. Díky zapojení do výzvy MŽP věříme, že se v dohledné době podaří významným způsobem posunou kvalitu i kapacitu systému a zásadním způsobem se zasadit o rozšíření infrastruktury pro každého cyklistu," říká Anna Šlechtová.

V Suchém Vrbném, u vlakového nádraží, na sídlišti Vltava, u IGY nebo Českého rozhlasu se letos díky projektu Rekola bikeshering objevily nové stojany na kola s několika desítkami míst.