Když v březnu 2021 klesla hladina Vltavy a Malše v Českých Budějovicích nezvykle nízko a ukázalo se, jak mohly vypadat zmíněné řeky před staletími, bylo to signálem, že se chystá velká oprava. Povodí Vltavy připravilo generálku Jiráskova jezu nad Dlouhým mostem a v rámci přípravných prací bylo provedeno i snížení hladin řek.

Podle Hugo Roldána, tiskového mluvčího Povodí Vltavy, zahrnují práce na Jiráskově jezu výměnu jezových lávek a opravu nátěrů, těsnění a spárování, stavební úpravy a revizi a opravy elektroinstalace. Snížení hladiny bylo na počátku akce provedeno z důvodů čištění drážek provizorního hrazení (příprava pro osazení provizorního hrazení pro stavbu na Jiráskově jezu), oprav části opevnění a schodiště a revize trvale zatopených částí elektrárny.

Ilustrační foto.
Od sousedů k anketě o Slovo roku: Rozumíte "rakousky"?

Z Vltavy

Jezové lávky se nyní v listopadu mění za pomoci plovoucích pontonů. Hlavní práce začaly 16. listopadu 2021.

"Zhotovitelem stavby je společnost Metrostav. Předpokládaný termín realizace je od března 2021 do října 2022. Předpokládané náklady stavby činí 21,8 milionů Kč bez DPH," přiblížil podrobnosti stavby Hugo Roldán.

"Celková oprava Jiráskova jezu, jedné z dominant Českých Budějovic, významně zvýší životnost vodního díla a zajistí, že bude plnit svůj hlavní účel, kterým je stabilizace a vzdutí vodního toku. Tuto velkou opravu hradíme z vlastních zdrojů státního podniku Povodí Vltavy," říká generální ředitel Povodí Vltavy Petr Kubala. "Usazení nových ocelových lávek pomocí ponorných pontonů je zvoleno v jižních Čechách poprvé," zdůraznil k výjimečné akci Petr Kubala. Podobný postup byl v poslední době užit při podobných akcích v Praze Troji či na Labi.

Čerpací stanice BENZINA, Lidická třída České Budějovice, neděle 14. 11. 2021.
Ceny pohonných hmot letí vzhůru. Podívejte, kolik kde stál benzín na jihu Čech

Čtyři dny

Sundávání dvou částí staré lávky a osazení nových je rozvrženo celkem na čtyři dny. Podle Milana Hromádky, vedoucího projektu za provádějící Metrostav, se v pondělí 15. listopadu snesla jedna polovina lávky. V úterý se na její místo instalovala nová. "Je to demontáž, montáž, demontáž, montáž. Soulodí pontonů je složené ze tří částí. Jedna váží 15 tun," uvedl k technickým podrobnostem Milan Hromádka.

"Původně měl výměnu provádět vysokotonážní jeřáb, jediný svého druhu v republice. U jezu ale není dostatečný prostor. Museli bychom kácet stromy, a to jsme nechtěli. Přistoupili jsme proto k montáži po řece. Je to finančně nákladnější a organizačně náročnější, ale šetrnější k životnímu prostředí. Dnešní den je výsledkem půlročních příprav a plánování," zdůraznil Milan Hromádka s tím, že bylo třeba zajistit i řadu formálních povolení, nejen stavební akci.

Upouštění pontonů

Staré dvě jezové lávky jsou ocelové konstrukce a byly již zkorodované. Nové se montují na břehu z dovezených částí. Vznikne ocelová příhradová konstrukce, kterou na místo osadí z Vltavy díky pontonům společnosti Česká lodní doprava. Podle Milana Hromádky se lávky dovezou na místo a přesné usazení se provádí upouštěním či napouštěním pontonů, aby se dosáhla správná výška.

Šířka jezu činí zhruba 60 metrů. Jedna část nové lávky z příhradové ocelové konstrukce měří 28,3 metru a váží 9,2 tuny.
Geometrie nových lávek je navržena tak, aby co nejvíce odpovídala původním lávkám. Na jezu se mění také zkorodované části jiných ocelových konstrukcí a provádějí se nové ochranné nátěry. Mění se boční a prahová těsnění a čistí se a promazávají všechny pohyblivé části jezu. Zároveň budou opraveny stavební konstrukce, například spárování zdiva a omítky. Elektroinstalace zahrnuje kompletní provedení nové elektroinstalace jezu včetně osvětlení. Na zimu budou práce přerušeny, protože je lze provádět jen za vyhovujících klimatických podmínek.