„Jsem přesvědčen, že obchvat Lišova mohl být realizován mnohem dříve. Chceme nyní pomoci, kde můžeme. Problematika výkupu pozemků by se měla zjednodušit, aby nebylo tak složité jednotlivé vlastníky oslovovat. Také bude třeba s majiteli pozemků dohodnout rozumné ceny výkupu," uvedl Milan Štěch.

Významný posun v projektu přeložky kolem Lišova a Štěpánovic nastal v loňském roce, když v březnu Ředitelství silnic a dálnic získalo pro obchvat územní rozhodnutí. S výkupem pozemků se však bude moci začít nejdříve v letošním roce.

Diskuze kolem stavby obchvatu Lišova znovu rozpoutal i podzimní začátek oprav hlavního tahu městem. „Podle mě se měla silnice opravit až po výstavbě obchvatu, kterou nám slibují už mnoho let," říká Ondřej Pešek z Lišova. Opravy by měly pokračovat v jarních měsících tohoto roku. Předcházet jim budou i kontroly již opravených úseků silnice.

Plánovaný obchvat povede od lokality Na Klaudě před Lišovem a vyústí u Vranína. Zde by se k němu měla připojit další plánovaná přeložka až do Třeboně. Silnice by měla stát na 367 parcelách nacházejících se na katastru Lišova, Štěpánovic, Jivna a Břilic, které jsou součástí Třeboně.

Majitelé pozemků vznesli proti obchvatu několik námitek. Jak ale uvedl starosta Lišova Jiří Švec, všechny se již podařilo vyřešit. „S napětím čekáme na novou legislativu. Ta by měla usnadnit proces výkupu pozemků. Další fází pak bude projektování pro stavební povolení a geologický průzkum. To má ale samozřejmě v kompetenci ŘSD," sdělil starosta.

Urychlení přípravy a zahájení stavby obchvatu kolem Lišova a Štěpánovic u Českých Budějovic je hlavním cílem sdružení, jehož vznik inicioval senátor Jiří Šesták. Zakládajícími členy Sdružení pro obchvat města Lišov a obce Štěpánovice se vedle Jiřího Šestáka stali v roce 2013 starostové Jiří Švec z Lišova, Václav Kopačka ze Štěpánovic, Jiří Houdek z Třeboně 
a Jindřich Vaňata z Hvozdce.