Tak jako každý rok, vydali se i letos milovníci historie po stopách díla legendárního českokrumlovského fotografa Josefa Seidela, jenž životy Jihočechů zvěčňoval od roku 1890 do roku 1935, i jeho syna Františka, který otcovo dílo ještě rozšířil. Kromě Byňova či Dobré a Hojné Vody si účastníci výletu prohlédli také novohradský hrad. Při pohledu na dobové snímky mohli na všech zastávkách porovnat, jak se jednotlivé části města i jeho okolí proměnily.

Jelikož Seidelovi cestovali za svými fotoúlovky často po železnici, vlakem se na výlet do minulosti vydali i příznivci jejich díla. „Tentokrát jsme ale jen s vlakem nevystačili,“ vysvětlovat Petr Hudičák, kurátor expozice a sbírek Musea Fotoateliér Seidel v Českém Krumlově, které pečuje o rozsáhlé dílo Seidelových i o jejich ateliér. „České dráhy, které s námi na akci spolupracují, zajistily také autobus. Tím jsme se vydali třeba právě do Dobré nebo Hojné Vody,“ doplnil Petr Hudičák.

Pavel Kosmata z Českých drah upřesnil, že výletníky po Novohradsku vezla lokomotiva řady 210, též přezdívaná Žehlička. Ta táhla jeden klasický osobní vůz a další tzv. Dakar vagon bez oken. Vzhledem k téměř podzimnímu počasí, které v sobotu panovalo, jej ale využili jen někteří cestující.

Prohlížení snímků Seidelových si zájemci mohli užívat po dlouhý čas. Seidelovi sice na Novohradsko necestovali často, ale fotografií z této oblasti je v databance muzea mnoho.

„Na rozdíl třeba od Krumlovska sem nejezdili pořizovat portrétní fotky, ale pořizovali snímky pro pohlednice, které se pak prodávaly,“ vyzdvihl Petr Hudičák.

Doplnil, že František Seidel se fotograficky činil také při velké německé slavnosti v Horní Stropnici. Snímky zachycují skupiny lidí v krojích nebo děti na šlapacích autíčkách. V archivu se dochoval i snímek prázdné ulice s fotografickými štaflemi, z nichž Seidelovi z výšky zachycovali hlavně lidi v průvodech. „Štafle v muzeu máme, ta fotka je pro nás dokladem o tom, pro jaký účel se využívaly,“ poznamenal Petr Hudičák.