„Ještě, že nemusím lítat po celém městě. Nemám na to čas. I takhle jsou nákupy náročné, a to těch dárků moc nepořizuji, jen těm nejbližším,“ zmínila v sobotu navečer v Mercury Centru zákaznice Zdena Matoušková.


Vánoce jsou pro nás nejvýznamnějším obdobím roku,“ konstatoval mluvčí Globusu Boris Malý. Právě v tomto období velkým obchodům několikanásobně stoupají tržby. O kolik přesně, ale Malý odmítl sdělit. Roční obrat supermarketů Globus činí 21 miliard korun.


Nejoblíbenějšími vánočními dárky zůstává elektronika. „Hity letošních vánoc v elektru jsou espresovače, které lidi vidí v reklamách, a mikrověž, která umožňuje poslouchat rádio, cédéčka a zároveň má displej a umožňuje sledovat DVD,“ informoval Malý.


Na špici nejprodávanějšího zboží se drží také LCD a plazmové televize. Například v Tesku vzrostl prodej této elektroniky oproti loňskému roku sedminásobně. Hned za plochými televizemi jsou v žebříčku popularity satelitní navigace do automobilů a MP3 přehrávače.


Dárkům pro děti vévodí interaktivní hračky a kreativní sady, jako například tvořítka samolepek či korálkové nebo keramické sady. Co do oblíbenosti si ale nezadají s autíčky, autodráhami nebo letadly.


Malé obchůdky v centru města či v obcích se ale na rozdíl od velkých supermarketů příliš neradují. Lidé raději jedou nakoupit do velkých center, kde najdou na jednom místě široký výběr zboží a více obchodů. Malé obchůdky tak přicházejí o zákazníky.


„V porovnání s předchozími lety určitě pokles prodeje nastal,“ potvrdila Deníku Jana Holická z prodejny Johanka v centru Českých Budějovic. „Máme tady stabilní klientelu a znásobení prodeje před Vánoci není tak patrné,“ dodala s tím, že v adventní době prodají zhruba dvojnásobek zboží oproti jiným měsícům v roce.