Má znovu příležitost zopakovat si středoškolské učivo, především ale pomáhá, aby ho zvládl mladý student, který bojuje s postižením. Třiatřicetiletý Jindřich Řeřábek je asistentem autisty na českobudějovickém Gymnáziu Jírovcova. Jeho svěřenec je nyní ve druhém ročníku, doprovázet ho zřejmě bude až do maturity.
Autismus popisuje Jindřich Řeřábek pomocí příkladu s hrnečkem. „Když vyprávím o tom, že jsem si nalil vodu do hrnečku, lidé si představí obecně nádobu o určitém objemu. Autista má ale na mysli jeden konkrétní hrneček. Všechno potřebují konkrétně, jinak jsou nesví. Dobré také je, když mají přesný harmonogram a vždy vědí, co se bude dít," vysvětluje.
Jeho svěřenec má Aspergerův syndrom, což je specifický druh autismu. Způsobuje problémy v sociálním kontaktu. Student kvůli tomu například nerozlišuje běžné drobné nuance v komunikaci a nepozná, co je myšleno vážně a co v žertu. Jindy zase doslova úplně žije tím, co je pro něj důležité.
Asistentova práce ve škole spočívá především v tom, že doprovází svého svěřence na hodiny. „Při výkladu pro něj dělám poznámky. On si zároveň píše své, ale ne všechno stihne a nebo v rychlosti nedokáže rozlišit, co je důležité a co jen okrajové. Pak musím řešit případné problémy a starám se o komunikaci s učiteli. Snažíme se ale o jeho osamostatnění, takže stojím spíš v pozadí
a zasahuji, jen když je třeba," popisuje Jindřich Řeřábek.
I když se občas samozřejmě objeví potíže, jeho svěřenec zvládá studium dobře. „Má vysokou inteligenci a v některých ohledech jsou jeho vědomosti už na vysokoškolské úrovni. Jednou jsme například chodili po Budějovicích, on se mě ptal, jestli vím, v jakém slohu jsou postavené jednotlivé budovy, a pak mi sám ukazovat prvky a vysvětloval detaily," vzpomíná asistent.
Mezi nejoblíbenější předměty studenta patří dějepis
a zeměpis. Díky své skvělé paměti velmi dobře zvládá i ekonomické otázky. „Pamatuje si například hrubý domácí produkt Kazachstánu v průběhu několika dekád. Neznám moc jiných lidí, kteří by to dokázali," dodává Jindřich Řeřábek.
Jeho svěřence tak učitelé normálně klasifikují a má jen minimální úlevy v testech
a zkoušení. Sám asistent při své práci vlastně dostal příležitost znovu absolvovat střední školu. Výkladu podle svých slov obvykle rozumí. Když má student s látkou problémy, snaží se mu ji vysvětlit.
Se svým svěřencem by zůstat až do maturitní zkoušky. Čemu se bude věnovat potom, zatím neví. Práce asistenta jej ale baví, i když je občas samozřejmě také velmi náročná.