„S jarními výlovy už jsme víceméně skončili. Tržní ryby máme na jaře sloveno tisíc metráků,“ říká k letošní bilanci za Rybářství Hluboká CZ ředitel Vladimír Kaiser. Teď už se podle Kaisera jen dolovuje násada. Firma se stará dohromady o 2500 hektarů vodních ploch.

Násadu, kterou Hlubočtí vytáhli ze sítí, budou potřebovat na své rybníky. Jinak je to se zmíněnou tržní rybou. Míří na prodej, hlavně ovšem do ciziny. „Půjde z 95% do zahraničí, u nás se moc neprodává,“ poznamenal Kaiser. Doplnil, že zdravotní stav ryb po zimě je v obvyklých mezích. „Zima byla dlouhá, nějaké ztráty byly,“ uvedl Kaiser, ale naznačil, že škody nepřekročily obvyklé meze.

Hlavně násadu teď tahají z vody i novohradští rybáři. „Celkem lovíme na jaře patnáct set metráků,“ přiblížil plán Rybářství Nové Hrady ředitel Lubomír Zvonař. Svou šupinatou úrodu vydal třeba rybník Nakolický.

Novohradští budou mít tržní ryby na prodej poměrně málo, jsou to kusy v rozmezí váhy dva až tři kilogramy. „Není to ani sto metráků,“ řekl Zvonař s mírným zklamáním na adresu malého zájmu veřejnosti. Ke koupi budou hlavně kapři, a to na domácích sádkách firmy a potom také při příležitostném prodeji v Českých Budějovicích a v Českém Krumlově. Hlavní díl vylovených ryb představuje násada, ta na rozdíl od tržních ryb poputuje také za hranice.

„Pět set metráků kolem kila půjde do ciziny na nasazení do sportovních revírů,“ vysvětlil Zvonař. Vyváží se například na Slovensko. Na export míří třeba „lysá“ ryba – kapr lysec. Na nasazení je určena také ryba o váze kolem dvou kilogramů, která ale zůstane v domácích vodách a v budoucnu ji čeká cesta na české vánoční stoly.

Jarní bilanci už si může dovolit i firma Lesy a rybníky města Českých Budějovic, která se stará o 63 rybníků s vodní plochou 696 hektarů. „Poslední jarní výlov byl na konci března,“ uvedl Pavel Oberreiter, vedoucí rybničního hospodářství. Stav šupináčů po zimě podle něj odpovídá průměru. „Je standardní. Zima byla sice dlouhá, ale led byl průsvitný. Nebylo tolik sněhu,“ poukázal Oberreiter na důležitou okolnost, která má vliv třeba na obsah kyslíku ve vodě. Minulá zima byla podle vedoucího městských rybářů horší, protože sněhu bylo hodně a pod ledem byla větší tma. To pak znamená, že rostliny ve vodě spíše kyslík spotřebovávají, než aby jej produkovaly.

Větších kaprů a ostatních ryb na prodej konzumentům mají budějovičtí rybáři připraveno 70 metráků. Na velikonoční prodej v obchodě v Haškově ulici by ale mělo být šupináčů více než dost. „V Budějovicích prodáme tak jeden a půl tuny, na Vánoce patnáct až dvacet tun,“ poznamenal k zájmu zákazníků vedoucí městských rybářů.

Aby se v České republice zvýšil prodej sladkovodních ryb přes celý rok, o to usiluje kampaň Ryba domácí, kterou podporuje ministerstvo zemědělství. V březnu zahájilo její další etapu. Chce využít blížící se Velikonoce. „Češi zařazují ryby do svého jídelníčku stále častěji. Meziročně se zvýšil prodej živých sladkovodních ryb na domácím trhu o osm procent, to je celkem sedm set tun,“ říká ministr zemědělství Ivan Fuksa. Průměrná roční spotřeba v roce 2010 vzrostla v České republice na 1,37 kilogramu na osobu z předchozích 1,32 kg v roce 2009.

Ryba je tradičním velikonočním jídlem, protože je postním pokrmem. Velikonoce představují zhruba desetinu až pětinu prodejů sladkovodních ryb v tuzemsku, ve srovnání s Vánoci. A právě proto je na dobu před Velikonoci směřována informační kampaň.

„Ukáže spotřebitelům nové a zajímavé způsoby přípravy rybího masa tak, aby ještě více lidí přesvědčila, že příprava rybího masa není nic složitého a výsledkem je zdravá lahůdka,“ zmínila ke kampani Tereza Dvořáčková, tisková mluvčí ministerstva zemědělství. „V jarním období se zaměříme především na propagaci sladkovodních ryb v televizních pořadech o vaření. Pro veřejnost jsme připravili také série přehlídek, tak zvaných roadshow na veletrzích, městských slavnostech a farmářských trzích,“ doplňuje ministr Fuksa.

V plném běhu jsou také odborné kurzy „Sladkovodní ryby v ekonomice gastronomických zařízení“. V nich by se měli vzdělávat profesionální kuchaři a studenti.