Já a spolujezdkyně Kateřina Leštinová jsme včera v půl desáté dorazli do místa konání, a to v kempu Hamr na řece Malši. Pořadatelé nám přidělili startovní číslo devatenáct a zhruba za hodinku mohly tři desítky soutěžních vozidel vyrazit na trasu. Sedmdesátikilometrová orientační jízda vedla přes Svatý Jan nad Malší, Kaplici, Besednice, Soběnov či přes Trhové Sviny a Borovany.


Na podobných veteránských akcích musíte být od mávnutí startovacího praporku pořád ve střehu a neustále sledovat jízdní itirinář. Tu na vás čeká nějaký úkol či nějaká záludnost, kterou musíte splnit a získat potřebný počet bodů. Většina srazů majitelů a fandů starých automobilů není vůbec o překonávání rychlostních rekordů, ale o projížďce pěknou krajinou a hlavně jde o to, se pořádně pobavit. Skoro pořád akce končí někde u sklenice piva a probírání veteránské tematiky.


První úkol na nás čekal v Římově, kde jsme museli zjistit jméno člověka, který se podílel na projektu římovské koněspřežné železnice. Zjistili jsme, příslušné jméno zapsali do tabulek a škodovka mohla uhánět k dalším úkolům. Na návsi ve Svatém Janu nad Malší měli soutěžící určit, který strom a kdy u kostela zasadil tehdejší prezident Václav Havel.


Za obcí Blansko se rozhodli organizátoři z Veteran Car Clubu Kaplice, který akci pořádal, závodníky pořádně osvěžit. Razítko hrošíka, které bylo nutné získat pro započítání bodů, se totiž nacházelo na tyčce v půlce říčky Černá. Takže sundat boty a ponožky, vystrkat kalhoty nad kolena a hurá do nepříliš teplých vlnek. Otisk růžového hrocha ale byl náš a mohli jsme vyrazit dál.


Podobné srazy se těší čím dál tím větší oblibě, dostaveníčko si například dávají nejen motorkáři, majitelé aut vyrobených do roku 1945 či lidé s americkými bouráky. Také klubů neustále přibývá. A v neposlední řadě veteran rallye přitahují velké množství diváků, kteří se jen tak přijdou podívat na hýčkaná vozidla.


„Já měl také podobné embéčko. Za pár šupů jsem ho tenkrát někomu prodal a jak by se mi teď hodilo,“ stěžoval si svému kamarádovi jeden z návštěvníků veteránsrazu na Hamru. „To víš Stando, ale kdo to měl tenkrát vědět, že taková auta budou dneska lidi chtít,“ odpověděl mu kolega a poplácal jej po ramenech.


První ročník srazu v kempu Hamr, kterému přálo i příjemné počasí, přilákal mnoho značek automobilů a motocyk〜lů, nejčastěji se však sjeli majitelé českých vozů. Nechyběly zde legendární „otevřené“ felicie anebo octavie. Závod si také odjela velice diváky obdivovaná Škoda 422 z předválečných let, na start se postavil mimo jiné i válečný Jeep Willis v typickém zabarvení.