Umělcovou asistentkou i životní partnerkou se stala mimo další tři osudové ženy Sandra Beretta, která nyní vede Gigerovo muzeum v jeho švýcarském zámku, kde je i pohřben. Zmínila, že se od něj naučila mnoho z uměleckého oboru i filmového designu. „Inspirovaly ho jeho strachy, zlé sny a vize. Jeho dílo popisuje obavy z přelidnění, smrti, válek, technických vymožeností, atomových bomb… Častým motivem je i ženská sexualita a erotika. To všechno je velmi aktuální i dnes,“ podotýká.

Získat jeho unikátní díla pro expozici v zámecké jízdárně na Hluboké pro AJG nebylo jednoduché. Na devíti stech metrech si lze prohlédnout průřez tvorbou slavného zakladatele biomechanického surrealismu a tvůrce hollywoodského monstra Vetřelce.

Alšova jihočeská galerie slaví 70. výročí. Připravuje novou stálou expozici v Budějovicích i setkání s filmovým Vetřelcem.
Alšova jihočeská galerie má sedmdesát. Výročí oslaví s Vetřelcem

Jak uvedl náměstek hejtmana pro kulturu Pavel Hroch, považuje výstavu za zásadní a významnou. „Vetřelce známe všichni, vždy si vzpomenu na ty krásné scény, které se tam odehrávají a jaký jsem měl strach. Nyní jsem velmi rád, že mohu vidět na vlastní oči, jak takové filmové monstrum vznikalo,“ podotkl s tím, že expozice se určitě stane výstavou roku.

I podle vedoucího odboru kultury a památkové péče Jihočeského kraje Patrika Červáka je dílo HR Gigera nadčasové. „HR Giger byl člověk, který viděl do budoucnosti a věděl, že biomechanoidi budou tvořit svět,“ poznamenal.

Známá i nevídaná díla

Ředitel AJG Aleš Seifert realizaci výstavy označil za splněný sen. „Letos oslavujeme sedmdesát let od založení Alšovy jihočeské galerie. Dlouho jsme přemýšleli, co dáme našim návštěvníkům jako dárek. Ikonickou částí naší sbírky je kromě gotiky surrealismus a při té příležitosti se nám splnil sen – potkat Davida N. Jahna, který nás propojil s Carmen Maria Giger v Zurychu. To nám umožnilo začít cestu k této velkolepé výstavě,“ přiblížil.

Poslední výstava HR Gigera se uskutečnila v roce 2005 v Národním technickém muzeu v Praze. Nikdy ale nebyla takového rozsahu, jako ta jihočeská. „Nabízíme krásnou cestu Gigerovým životem i dílem. Určitě nám to ukáže i budoucí návštěvnost. Jsou tu ikonická díla, za kterými jistě přijede řada lidí, ale máme tu i exponáty, které budou pro mnoho návštěvníků naprostým zjevením. Rozhodně jsou tu nevídaná díla, která zanechají v příchozích emoce,“ míní Seifert.

Ikonický stojan na mikrofon

Zajímavostí také je, že průvodní text ke katalogu připravil známý frontman kapely Korn Jonathan Davis, který označuje autora za temného vizionáře. „Naše muzika je stejně temná jako jeho umění, vzájemně se skvěle doplňujeme. Někdo tak kreativní s tak temnou představivostí vás jednoduše nemůže neinspirovat,“ popsal s tím, že díky Gigerovi vznikl i unikátní stojan na mikrofon s názvem The Bitch. „Stojan mám už přes deset let a mezitím se stal tak zásadní součástí našeho příběhu, že ho považujeme skoro za šestého člena naší kapely,“ naznačil Davis.

Miloval zámky

Podle mluvčí AJG a projektové manažerky Pauliny Skavové by i Giger byl nadšený místem samotné výstavy. „Miloval zámky. Zámek Gruyéres, kde je dnes jeho muzeum, koupil před pětadvaceti lety. I podle jeho manželky Carmen by to pro něj byl splněný sen,“ podotkla. V expozici se objevuje víc než 120 děl, plastiky, obrazy i videoprojekce. AJG ji připravilo ve spolupráci s Museem HR Giger, Carmen Marie Giger a sběratelem Marco Witzigem.

Jedinečná výstava z různých zdrojů

„Lokalita i zámek nás uchvátil,“ uvedl Marco Witzig s tím, že původně měly být letos realizovány dvě výstavy, na Hluboké a v Los Angeles. „Vzhledem k tomu, že do všeho vstoupila pandemie koronaviru, prezentace děl v Americe se odložila. Čtvrtstoletí letos slaví i Gigerovo muzeum ve Švýcarsku, což si zaslouží další pozornost, proto ho nešlo zcela vyprázdnit a exponáty na Hluboké pocházejí z různých švýcarských kulturních institucí. Jsou tu k vidění unikátní díla, která neposkytnou různá muzea ani do Los Angeles. Ani v Praze před dvaceti lety nebyla podobná kolekce. Jde o novou špičkovou výstavu plnou nejlepších děl,“ konstatoval sběratel, který je nadšený z instalace i katalogu.

Zdroj: Deník/Lenka Pospíšilová

První expozice i dokument

Během výstavy lze vidět i dokumentární film Davida Jahna. Ten upozornil, že jde teprve o druhou výstavu HR Gigera v Evropě. „Tentokrát je to mnohem lépe instalované, navíc je prezentovaná tvorba ucelenější, jde o skutečnou galerijní výstavu,“ komentoval.

Jahn u Gigera pracoval od roku 2000, dělal mu asistenta a také majordoma. „Žil jsem v jeho blízkosti asi pět let, inicioval jsem v podstatě výstavu v Praze a natočení DVD včetně dokumentu. To přišlo až po několika letech spolupráce a soužití,“ nastínil David Jahn.

Jižní Čechy v číslech. Dokážete si tipnout, který jihočeský okres je největší a které místo v Jihočeském kraji leží úplně nejníže? Ilustrační foto.
KVÍZ: Jihočeská hádanka. Tipnete si nejvyšší místo kraje, počet rybníků a měst?

Proměny musí člověk vidět několikrát. Lze si je projít také díky zajímavému příběhu, GR kódu, který vás provede chronologicky instalacemi v rozsahu 20 minut. Projekční tým navštívil Švýcarsko, i slavný Gigerbar, ze všeho vznikl další unikátní filmový dokument, kde vzpomínají na všestranného umělce jeho přátelé i blízcí. Ten bude k vidění na webu AJG i dalších platformách. Lístky do zámecké jízdárny lze koupit i online.

Hans Rudolf „Ruedi“ Giger (1940 - 2014) byl všestranný švýcarský umělec, malíř, hudebník, spisovatel, fotograf, sochař a návrhář, známý hlavně jako stvořitel uměleckého směru s názvem biomechanický surrealismus a tvůrce hollywoodského monstra Vetřelce. Vytvořil atomové děti a řadu dalších mutantů pro filmy, komiksy i knihy. Spolupracoval na filmech jako Prometheus, Duna, Poltergeist, Vlak Ridleyho Scotta a dalších. Název výstavy Metamorphoses (Proměny) reflektuje nejen vlastní umělcovu různorodou tvorbu, ale také jeho kresby, které jako ctitel Franze Kafky vytvořil na základě slavné povídky Proměna.

V příštích dnech přinese Deník exkluzivní rozhovor s Gigerovou asistentkou a dlouholetou družkou Sandrou Berettou, která se v současnosti stará o chod jeho švýcarského muzea. Těšit se můžete na vyprávění o osobním i pracovním životě i řadu nevšedních tvůrčích okamžiků, které s HR Gigerem prožila a uchovala si je v paměti. „Nebyl to satanista, nesvazoval mě a nepoužíval nevšední sexuální praktiky. Byl hodně žárlivý a pracovitý, dá se říci, workoholik. Za celou dobu, co jsem s ním žila, jsme měli asi jen čtyři dny dovolené,“ prozradila.

Zdroj: Youtube
Zdroj: Youtube