Vláda podpořila modernizaci železniční trati z Prahy na Letiště Václava Havla a na Kladno a úseku Nemanice-Ševětín na trati z Prahy do Českých Budějovic formou PPP projektů, tedy spolupráce veřejného a soukromého sektoru. Chce tyto projekty využívat i pro další stavby železniční i dálniční dopravní infrastruktury, řekl premiér Petr Fiala (ODS). Rychlý rozvoj dopravních staveb je podle něj základní pro konkurenceschopnost Česka.

Země, kterou se nedá projet v rozumném čase od hranice k hranici, podle Fialy nemůže být konkurenceschopná. Rozvoj dopravní infrastruktury je podle něj z minulosti zanedbaný. „Abychom stavěli dost rychle, musíme kromě prostředků ze státního rozpočtu a maximálního možného využití evropských prostředků spolupracovat se soukromými subjekty,“ řekl premiér.

V současnosti se formou PPP projektu staví úsek dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem, vláda už dříve schválila využití této metody i pro připravované úseky dálnice D35, která má být alternativním spojením východu a západu země. Kabinet nyní  pověřil ministra dopravy Martina Kupku (ODS), aby pokračoval v přípravě těchto projektů i pro železnici z Prahy na Kladno a poslední nemodernizovaný úsek trati do Českých Budějovic.

„Máme dobrou zkušenost s právě probíhající dostavbou dálnice D4, která je prvním velkým PPP projektem u nás. Chceme prověřit, kde dále bychom tuto formu financování mohli využít. PPP projekty nejsou všespásné, ale zkušenosti i z jiných zemí ukazují, že jako doplňkový nástroj k zajištění výstavby dopravní infrastruktury fungují,“ uvedl Kupka.

Nedávno ministr Kupka řekl, že v příštích deseti letech bude stát potřebovat investovat do rozvoje dopravní infrastruktury, na opravy a údržbu 2,8 bilionu korun. V průměru bude potřeba zajistit pro rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury 182 miliard korun ročně. Podle ministra tak bude nutné zajistit větší vějíř finančních nástrojů. Mimo PPP projekty například úvěry od Evropské investiční banky.