Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Vlaky do Budějovic pojedou rychleji

České Budějovice - Železniční trať mezi krajským městem a Nemanicemi se modernizuje. Cestující budou mít i nové přístřešky

29.4.2011 1
SDÍLEJ:

Rekonstrukce IV. železničního koridoru v Českých Budějovicích.Foto: Deník/Jaroslav Sýbek

Rychlejší cestování vlakem, větší bezpečnost i vylepšená nástupiště. To všechno slibuje modernizace železniční tratě mezi Českými Budějovicemi a Nemanicemi, která začala letos a potrvá tři roky. Přinese s sebou však také celou řadu uzavírek a omezení pro řidiče. Již nyní jsou neprůjezdné viadukty v Pekárenské a Skuherského ulici.

„Stavba je součástí čtvrtého železničního koridoru, jenž zahrnuje úsek z Děčína, přes Prahu a Budějovice až do Horního Dvořiště. Při modernizaci nahradíme opotřebovaná a zastaralá zařízení, zlepší se také prostupnost trati a sníží zátěž okolí,“ popsal Jiří Martínek, náměstek pro modernizaci dráhy Správy železniční dopravní cesty.

Především se ale podle něj zvýší rychlost vlaků. Dosud mohly vzhledem k nosnosti mostů dosahovat maximálně 60 až 70 kilometrů v hodině, po modernizaci se traťová rychlost zvýší na 100, místy až 140 kilometrů v hodině. Skutečně rychlou jízdu z Prahy do Budějovic si nicméně cestující budou moci užít teprve po dokončení celého koridoru, což by mělo být v roce 2016.

Na úseku mezi Českými Budějovicemi a Nemanicemi se bude pracovat do ledna 2014. Dělníci tu zcela přebudují mostní konstrukce a upraví silniční přejezdy i podchody pro pěší. Navíc zdvoukolejní část nynější jednokolejné trati na území města, takže nádraží bude moci přijímat a odbavovat více vlaků než dosud. „Součástí je také vylepšení technologie. To jsou zpravidla ty věci, které nevidíme, ale jsou velmi důležité zejména pro bezpečnost. Instalujeme nejmodernější zabezpečovací zařízení a spoustu dalších doprovodných prvků,“ připomněl Martínek.

Kromě toho se cestující mohou těšit na vylepšené zastávky. Na hlavním budějovickém nádraží se zvýší úroveň nástupišť pro pohodlnějí nástup a výstup z vagonu. Dále se tu objeví nové přístřešky, bezbariérové přístupy a bude upraveno veškeré informační zařízení včetně rozhlasu. Rekonstrukcí projde také severní zastávka u Českých Budějovic.

Zaměstnanci firmy Eurovia, která stavbu zajišťuje, na trati pracují od ledna. Již například pomocí provizorní výhybky vytvořili dočasné odbočení na vlečku Ferona a uzavřeli viadukty ve Skuherského a Pekárenské ulici. „Do srpna by tu měly vyrůst nové mosty. Směrem k ulici Nádražní vybudujeme více než kilometr dlouhou protihlukovou stěnu, čímž se sníží dopad železniční dopravy na lidi žijící v okolí. Také budeme přidávat druhou kolej,“ vyjmenoval změny stavbyvedoucí Radomír Barták.

Právě zdvoukolejnění trati bude poměrně náročné. Železničáři musí postavit z obou stran opěrné zdi. Násep je navíc založený v zátopové oblasti, a proto je nutné základ této zdi postavit na pilotech. S obtížemi počítá Barták i při budování dvou ocelových mostů. „Mají mít rozpětí 30 metrů, což už je opravdu hodně. Budeme tedy svařovat na místě a musíme být velmi precizní,“ popsal. Kromě toho je modernizace svízelná tím, že se většinou staví ve městě a firma tak musí počítat i s poměrně složitou dopravní situací.

Stavba se neobejde bez řady uzavírek a omezení, které pocítí především řidiči. „Přinese to samozřejmě komplikace, ale město má připravené objízdné trasy. Aby to nebylo kritické, staví se postupně, také proto se na tak malém úseku bude pracovat celé tři roky,“ uvedl náměstek primátora Kamil Calta. Na první uzavírky viaduktů si podle něj řidiči rychle zvykli a žádné závažnější problémy se dosud neobjevily.

Zatěžkávací zkouškou tak bude nejspíš až uzavření velmi vytíženého podjezdu v Rudolfovské ulici příští rok. „Myslím, že to bude asi nejbolestnější, ale ne z toho důvodu, že by nebyly objízdné trasy, ale že lidé jsou naučení tudy jezdit,“ komentoval Calta. Podle Bartáka by však ani tato uzavírka nemusela znamenat velké potíže. „Tou dobou už budou v Nádražní ulici vybudované nové odbočovací pruhy, bude rozšířen podjezd v Pekárenské ulici a silnice za přejezdy napojena na Zanádražní komunikaci,“ vysvětlil.

Naopak těch, kteří cestují vlakem, se práce na trati prakticky nedotknou. „Dopad bude minimální, protože spodní trať je dvoukolejná a my budeme vylučovat vždy jen jednu ze dvou kolejí. Dá se to zvládnout tak, že nebudeme muset lidi vyhánět do autobusů,“ dodal Barták.

Modernizace 2,62 kilometrů dlouhého úseku bude stát přes 740 milionů korun. Peníze půjdou z prostředků Státního fondu dopravní infrastruktury. Představitelé města a Jihočeského kraje stavbu vítají. „Je to již třetí část po tom, co byla dokončena modernizace trati mezi Českými Budějovicemi a Horním Dvořištěm a mezi Táborem a obcí Doubí. Je to zásadní, protože se tak zrychlí napojení metropole do republikové sítě,“ reagoval vicehejtman Martin Kuba.

Technické údaje

Délka úseku - 2,62 km
Rekonstruované mosty - 12
Rekonstruované přejezdy - 2
Podchody pro pěší - 3
Nové výhybky - 25
Protihlukové stěny - 1,31 km

Termín zahájení - únor 2011
Termín dokončení - leden 2014
Náklady - 740 420 556 korun

Autor: Andrea Zahradníková

29.4.2011 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:
Novou cisternovou automobilovou stříkačku pořídil městys Ledenice dobrovolným hasičům díky dotaci.

Hasiči mohou stříkat o sto šest

Zbraně z Prachaticka zajištěné Národní centrálou proti organizovanému zločinu z Českých Budějovic.
8

Muži z Prachaticka předělávali zbraně na střelbu dávkou a vyráběli k nim tlumiče

Zloděj zavítal do zahrádkářské kolonie

České Budějovice – Zloděj se vloupal do sklepa domku v zahrádkářské kolonii v ulici Vl. Rady. Majitelé objektu, kteří ho přijeli po čtrnácti dnech zkontrolovat, zjistili, že se na jejich zahradu dostala škodná.

Chovatelé v Horní Stropnici opět chystají společnou výstavu

Horní Stropnice - Již 3. společnou výstavu chovatelů z regionu chystají v Horní Stropnici.

Lidická třída je znovu otevřena

České Budějovice – Ve čtvrtek 19. října se znovu otevřela pro automobilový provoz celá českobudějovická Lidická třída. O několik dnů dříve, než se původně předpokládalo.

AKTUALIZOVÁNO

Superdebata Deníku: nikdo nechce vládu ANO. Ať už bez Babiše, nebo s ním

/SLEDOVALI JSME ON-LINE, GRAFIKA, VIDEO/ Pouhý den před sněmovními volbami se v redakci Deníku sešla desítka zástupců politických stran při předvolební superdebatě. Na přetřes přišla všeobecně probíraná témata - ať už elektronická evidence tržeb, přijetí eura či přijímání migrantů. Z odpovědí také vyplynulo, že favorit voleb ANO to bude mít v případě výhry s formováním vlády složité. 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení