Ještě před několika týdny hrozilo lidem z obcí podél tratí z Týna nad Vltavou do Číčenic, ze Strakonic do Vimperka nebo například z Tábora do Ražic, že přijdou o některé spoje. Jihočeský kraj se chystal v případě, že nedostane dotace na regionální železniční dopravu, snížit počet vlaků o 140 za den.

Nyní však přichází dobrá zpráva. Kraje zatím nebudou muset hledat úspory rušením spojů, protože ministerstvo financí uznalo platnost memoranda uzavřeného mezi vládou Jana Fischera a Asociací krajů ČR. „Nátlak hejtmanů byl silný, jsem rád, že nemusíme vůbec omezovat regionální dopravu,“ říká Zdeněk Žemlička, jednatel Jikordu, organizace, která plánuje pro kraj dopravu.

I starostové obcí, kde měla být doprava omezena, mají radost, že tento rok zůstane vše při starém. „Jsme jedině rádi, že to takto dopadlo,“ spokojeně komentoval situaci starosta Temelína Petr Macháček.

„Dokonce se chystáme na žádost některých obcí navýšit počet spojů, týká se to trati na Volary, z Veselí nad Lužnicí do Českých Velenic a z Českých Budějovic tamtéž,“ představuje plány své organizace Žemlička. Ovšem připouští, že napřesrok tomu tak být nemusí: „Letos je financování zabezpečeno, příští rok by však mohlo dojít ke změnám na některých tratích.“ O případném rušení spojů nadále uvažuje i ministerstvo financí.

Kraj se k takové možnosti staví rezervovaně: „Smlouvy se mají dodržovat. O příštím roce chce pan ministr vyjednávat, ale o memorandu se dále vyjednávat nedá, to platí,“ vyjádřil se hejtman Jiří Zimola (ČSSD).

Nové spoje

Od neděle 12. června posílí železniční doprava na tratích Tábor - Ražice, Číčenice - Týn nad Vltavou, České Budějovice - Český Krumlov, České Budějovice -České Velenice a Prachatice - Volary.

Změna jízdních řádů vyhoví cestujícím

Cesta do práce, do školy a zpět domů by měla být od příštího týdne jednodušší pro řadu klientů Českých drah. Na železnicích se mění 12. června jízdní řády a v Jihočeském kraji přibudou nové spoje. Vyžádaly si je obce i samotní cestující. Těžiště změn spočívá v posílení železniční dopravy pro zaměstnance a studenty, další úpravy zlepší návaznost přípojů a odstraní některá omezení provozu.

Na trati Číčenice - Týn nad Vltavou budou upraveny časové polohy vlaků tak, aby lépe navazovaly na dálkovou dopravu ve směru Plzeň resp. Praha, tři páry vlaků budou vedeny do a z Vodňan.

Na trati Č. Budějovice - Č. Krumlov bude nově zaveden ve dnech školního vyučování osobní vlak s odjezdem z krajského města v 14.58 hodin.

Stejně tak se mohou školáci těšit na nový spoj z Č. Budějovic do Č. Velenic, který bude z českobudějovického nádraží odjíždět v 15.09 h a z Velenic zpět do Budějovic vyjede v 16.09. Vlak, který podle současného jízdního řádu odjíždí z Č. Velenic do Č. Budějovic v 5.00 h bude nově jezdit i v neděli a vlak v úseku Č. Budějovice - Č. Velenice s odjezdem v 22.39 h pojede i v sobotu. Oba vlaky tedy pojedou denně.

Na trati Tábor - Ražice ubudou sice málo využívané brzké ranní a pozdní večerní spoje, jiným se ale prodlouží trasa, kterou vlaky obsluhují. Přibudou odpolední spoje pro školáky jezdící oběma směry a jízdní řád zohlední i začátek pracovní doby.

V úseku Prachatice - Volary bude zaveden v pracovní dny vlak s odjezdem ve 22.30 h pro pracující v odpolední směně.

Důležité bude, aby byly spoje skutečně vytížené. torozhodne mimo jiné o tom, zda zůstanou zachovány pro příští rok. Další podmínkou pro zachování vlakových spojů je i zájem státu na spolufinancování této dopravy. Jihočeský kraj se na zajištění dopravní obslužnosti na železnici v letošním roce podílí téměř 360 miliony korun. Zavedení nových spojů a jejich financování od června do konce roku vyjde zhruba na dva miliony korun.

RICHARD VLASÁK A HANA SVÍTILOVÁ