A to pořádný. Doslova. Je jím totiž mnohatunový most přes řeku v Týně nad Vltavou, který zástupci města příliš nechtějí upravovat kvůli lodím.
„Ředitelství vodních cest Praha ve spolupráci s námi navrhlo více řešení. Prvním je, aby se most nadzdvihl. Což by ale celkově zhoršilo tvář města a myslím si, že tento návrh zastupitelé nepřijmou,“ podotkl včera starosta Týna nad Vltavou Karel Hájek.

„Druhá varianta počítá s tím, že by se polovina mostu zvedala. To ale znamená, že by tam lidé museli čtvrt hodiny pokaždé čekat, než projede loďka,“ nevidí starosta Hájek ani tento plán reálně.

Nový most

Trochu naděje má řešení číslo tři. Podle tohoto projektu by měla na místě dnešního železného mostu vyrůst nová stavba, která by vyhovovala jak městu, tak i lodní dopravě.

„Most by byl klenutý pro snadné projíždění lodí. Nikdo by se nezdržoval a mohli bychom upravit podle našich představ i nástupy na most,“ naznačil starosta výhody s tím, že by poupravený železný most sloužil lidem i nadále, ale byl by přesunutý dále a vedla by po něm cyklostezka.
První muž Týna nad Vltavou doplnil, že o mostu a o splavnění Vltavy budou zastupitelé jednat během jednoho až dvou měsíců.

Přitom splavnění Vltavy není na Českobudějovicku jen utopíí budoucích desetiletí. Už letos se má začít pracovat na úpravách koryta a jezů v Českých Budějovicích či v Hluboké nad Vltavou.

„Moc tomu nápadu nefandím, kdo by se plavil z Budějovic do Prahy? Akorát snad pár Holanďanů. A to mi přijde škoda peněz,“ kroutí hlavou číšník Michal Sojka.

Projekt za stamiliony korun už dostal na úsek Hluboká nad Vltavou – vodní dílo Hněvkovice druhý kladný posudek vlivů na životní prostředí, takzvané hodnocení EIA.

„První díl posudku EIA získala v roce 2006 část mezi Budějovicemi a Hlubokou. Cílem projektu je obnovení splavnosti Horní Vltavy v úseku mezi Českými Budějovicemi a Týnem nad Vltavou pro rekreační plavbu,“ uvedl šéf Ředitelství vodních cest ČR Miroslav Šefara.

Stavby na Horní Vltavě se mají uskutečňovat v letech 2008 až 2013.