Novou možnost dopravy uvnitř svého města budou mít od 1. září obyvatelé Týna nad Vltavou. Poprvé mohou využívat celkem pět autobusových linek spojujících například Hlinecké sídliště s náměstím. Jedná o autobusy, které tudy již několik let vozí zaměstnance jaderné elektrárny Temelín, až nyní do nich ale mohou nastoupit i ostatní zájemci.

Bez peněz z rozpočtu

„Výrazně se tak navýší dopravní obslužnost města, a to bez jakýchkoli nákladů z našeho rozpočtu a bez změny stávajícího dopravního zatížení. Protože se využijí vozy, které už v tuto chvíli Týnem projíždí, nebude obyvatele obtěžovat zvýšený provoz,“ vysvětlil starosta Milan Šnorek.

Temelínské autobusy budou označeny jako Oranžová linka. Cestující budou nabírat u již existujících zastávek na nejfrekventovanějších místech ve městě, kde jsou už vyvěšeny jízdní řády. Šnorek se domnívá, že největší zájem bude o spoj mezi Hlineckým sídlištěm a centrem, výrazně by se podle něj měla zlepšit i dostupnost městské polikliniky. „Počet autobusů, které sem pojedou, se díky Oranžové lince zdvojnásobí. Častěji budou vozy stavět také na dalších šesti zastávkách,“ dodal.

Mezi Týnem nad Vltavou a jadernou elektrárnou Temelín jezdí denně dvacet spojů, které přepraví dvě stovky zaměstnanců. Ostatní obyvatelé mohou od září využívat čtvrtinu z těchto spojů. „Když za námi přišli zástupci města s tímto návrhem, rozhodli jsme se vyhovět. Připadá nám logické, že autobusy, které nejsou plně vytížené, dáme k dispozici i místním,“ komentoval zástupce ředitele JE Temelín Antonín Ješátko.

Do nového systému podle něj ale nemohly být zahrnuty hlavní ranní návozové a odpolední odjezdové linky. Ty jsou totiž již nyní plně obsazeny zaměstnanci elektrárny, kteří se potřebují dostat včas na svou směnu nebo naopak cestují z práce domů.

Obyvatelé Týna novinku jednoznačně vítají. „Já to sice asi moc nevyužiji, protože město není tak velké a s kočárkem si dojdu všude pěšky, ale nápad je to skvělý. Myslím, že hlavně starší lidé budou rádi, že se mohou jednoduše dostat třeba na polikliniku,“ řekla mladá maminka Pavlína Slepičková.

I nízkopodlažní vozy

Na Oranžové lince budou jezdit vozy společnosti ČSAD Jihotrans. Ta již dlouhá léta spolupracuje s Jadernou elektrárnou Temelín, a proto se vzájemné dohodě s Týnem nebránila. „Z naší strany bylo jenom třeba upravit smlouvu s ČEZem, aby jejich autobusy mohli využívat i jiní lidé,“ připomněl generální ředitel Robert Krigar.

Vozy ale museli trochu upravit. Bylo třeba přidat strojek na jízdenky, protože doposud se cestující prokazovali jednoduše identifikační kartičkou zaměstnance elektrárny. Temelínské autobusy jsou klasické velkokapacitní Karosy, na linku Jihotrans nově nasadí i čtyři nízkopodlažní menší vozy.

Jízdenky si budou Vltavotýnští kupovat přímo u řidiče. „S vedením města jsme se dohodli, že budeme přepravovat za nejnižší tarif. Za jízdenku po městě tak lidé zaplatí deset korun,“ uvedl Krigar. O částku, která se takto vybere, pak Jihotrans sníží elektrárně fakturaci za autobusy. Žádná ze zúčastněných stran tak na nové dopravě výrazně nevydělá. Všichni se shodují, že je to především pomoc občanům.

Od 1. září zároveň Týn nad Vltavou zavádí jednotný informační systém takzvaných barevných linek. Ten by měl obyvatelům pomoci ve snadnější orientaci. V radničních novinách i na zastávkách budou zveřejněny plánky s náčrtem trasy jednotlivých linek odlišených barvou. Kromě temelínských vozů jsou do něj zahrnuty i ostatní autobusy, které ve městě staví.

ZASTÁVKY ORANŽOVÉ LINKY
Autobusové nádraží
Mikrotechna
Hlinecké sídliště
Jiráskova ulice
Milevská
Poliklinika
Dewetterova
Náměstí