Právě proto se přechod v uplynulém týdnu dočkal nového osvětlení. Velkou měrou se o to zasloužili sami místní obyvatelé. Jejich přechod si vytipovala jako  kandidáta na změnu Nadace ČEZ, na hlasech veřejnosti ale nechala, které skutečně vylepší.

„Týňáci hodně ovlivnili výsledek hlasování," chválí aktivitu místních starosta Milan Šnorek. „Celkem přišlo sto tisíc hlasů a Týn se umístil na druhém místě," připomíná za společnost ČEZ Václav Brom.

Rizikový přechod díky tomu nyní osvětlují speciální lampy. Večer a v noci je tak výrazně bezpečnější, řidiči  daleko lépe vidí přecházející. A právě to může leckomu zachránit přinejmenším zdraví. „Devět z deseti řidičů říká, že chodce před nehodou neviděli vůbec nebo tak pozdě, že už nestačili střetu zabránit," zdůrazňuje význam správného osvětlení takových míst zástupce dopravní policie Petr Kašpar.

Potvrzuje to i zkušenost školačky Kláry Kejšarové z Vodňan. Třebaže do Týna jezdí pouze na návštěvu k dědovi, při přecházení Veselské ulice už zažila nepříjemné chvilky. „Stalo se mi, že jsem šla přes přechod a auto, které přijelo, brzdilo prudce na poslední chvíli. Mamka mi vždycky říká, abych si na tomhle přechodu dávala zvlášť pozor," dodává.

„Naštěstí se tu doposud nestala žádná vážná nehoda, ale přechod má na svém kontě několik kolizí," dodává na adresu přechodu velitel místního oddělení policie Michal Kauca. 

I podle jihočeského koordinátora BESIP Václava Kováře jihočeská města potřebují bezpečnější přechody.  Poukazuje přitom na vysokou nehodovost. „Ta je momentálně velice tristní, zejména její následky. Národní strategie bezpečnosti silničního provozu předpokládala v Jihočeském kraji pro letošní rok maximálně 49 usmrcených lidí při nehodách. A my jsme tohoto počtu dosáhli už počátkem srpna," upozorňuje.

„Nehodovost v našem kraji je jedna z nejhorších v republice. Možná je to i silniční sítí, kde nám bohužel schází dálnice a rychlostní silnice. Já jsem ale přesvědčen, že je třeba ovlivňovat lidského činitele, všechny účastníky provozu naučit chovat se tak, aby nedošlo k dopravní nehodě," zdůrazňuje Václav Kovář.

Právě osvícení přechodů přitom může podle expertů snížit počty střetů s chodci až o 65 procent. V případě toho ve Veselské ulici to ale nebylo technicky jednoduché. Přechod vede šikmo přes vozovku, projektanti proto použili jeden nový stožár a druhé světlo vysadili před semafor pomocí atypického výložníku.

„U správně nasvětleného přechodu nemíří kužel světla přímo na přechod, ale před něj," vysvětluje Jaroslav Janáček, vedoucí vltavotýnského odboru dopravy. 

Světlo může mít i preventivní účinek. „Řidiči už předpokládají, že tam, kde je světlo na silnici, bude pravděpodobně přechod a jedou opatrně," dodává.