Peloton vyrazil ze Šumavy a jeho cílem byl Mělník na soutoku Vltavy a Labe. „Vltavská cyklistická cesta je jednou z dálkových cyklotras, o jejíž vybudování v parametrech srovnatelných s německými nebo rakouskými cyklostezkami se snaží NJC spolu s partnery na trase,“ říká ředitel nadace Vladimír Votřel.

„Nejdříve jsme museli zpracovat vyhledávací studii, která nám určila koridor, kudy může cesta vést. Poté jsme vedli jednání s majiteli pozemků, abychom na některé úseky mohli připravit projekty a požádat o peníze na jejich financování,“ dodává Vladimír Votřel. K nejkrásnějším a také klíčovým dosud vybudovaným úsekům patří téměř desetikilometrový úsek cyklostezky Jezerní z Frymburku na hráz lipenské nádrže a dvanáct kilometrů dlouhá stezka po břehu Vltavy podél Hněvkovické přehrady. Další projekty jsou připravené, několik jich čeká na opětovné vyhodnocení výzvy v ROP Jihozápad.
Vltavská cyklocesta může propojit velice frekventovanou Dunajskou a Labskou stezku. „Již teď dostáváme dotazy od německých cyklistů na průjezdnost trasy podél Labe a Vltavy z německé části populární Labské stezky do Prahy,“ říká manažer české Labské stezky Ondřej Fábera z Nadace Partnerství.
„Na Labské stezce v Německu spolupracují například tři organizace, které mají na starosti i společný marketing. I díky němu patří Labská v Německu několik posledních let mezi nejpopulárnější cyklostezky,“ uvedla Ivana Popelová z Nadace Jihočeské cyklostezky.

Kritické úseky

Současně chce nadace ve spolupráci se Středočeským krajem a obcemi řešit kritické úseky na trase. Sem patří například chybějící přívoz pod Zvíkovem z Ostromče do Nové Živohoště nebo převedení cyklistů z nebezpečného úseku ze Štěchovic do Zbraslavi, kde cyklista nyní musí jet po frekventované komunikaci druhé třídy.

Tam jel peloton propagační jízdy za asistence vozidel Policie ČR. Další kritický úsek mezi Řeží a Máslovicemi překonali cyklisté na lodi, kterou zajistil Středočeský kraj.

Nadace Jihočeské cyklostezky před dvěma lety vytypovala a v rámci Jihočeského kraje i v terénu vyznačila linii Vltavské cyklistické cesty od pramene Vltavy až do jejího soutoku s Labem. Pro tuto linii vydala také třídílný propagační materiál – mapu, průvodce a atlas – s cílem podpořit nárůst zájmu cykloturistů a podnítit zkvalitňování technického stavu a vybavení této páteřní cyklistické cesty.

První propagační cyklojízdu po dálkové cyklistické trase od pramene Vltavy až k jejímu soutoku podpořila Jaderná elektrárna Temelín ve spolupráci s Nadací Partnerství a záštitu získala od Jihočeského a Středočeského kraje. „Vybudovat kvalitní a bezpečnou trasu pro cyklisty je časově velice náročné,“ dodává ale Vladimír Votřel.