Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Tři dny stavěli, tři dny pluli a další tři šli pěšky domů

PURKAREC - Lidé, kteří se chtějí dozvědět více o dřívější vltavské voroplavbě by měli uhnout z hlavní silnice směrem od Týna nad Vltavou na Purkarec. Tam se nachází Síň voroplavby a také v těchto dnes se před muzeem „rodí“ přesná kopie první vorové tabule (Českobudějovický deník 11. června).

12.6.2007
SDÍLEJ:

V Purkarci mezi Týnem nad Vltavou a Hlubokou nad Vltavou vzniká v těchto dnech přesná kopie tehdejšího voru.Foto: Petr Lundák

První tabule každého voru by se dala přirovnat ke vlakové lokomotivě, také byla vždy první a celý náklad dřeva táhla za sebou. Na tabuly tak byla vesla či také ohniště a lavičky, protože nezřídka voraři trávili přímo na plujících dopravních prostředcích i tři dny.


Ale samotná příprava a stavba voru není rozhodně žádná legrace. Dbát se toiž musí i na ty nejmenší detaily. Jedním z kroků jsou také houžve, lýkové provazy, které drží jednotlivé klády pohromadě. „Musíte umět točit houžve dobře. Ty se získávají z mladých smrčků ještě před tím, než stromky pustí mízu. Pak se houžve napařují nad ohněm. A čím kvalitněji jsou houžve kvalitnější, tím je pak plavba bezpečnější,“ popisuje správný postup purkarecký rodák a čestný předseda spolku Vltavan Václav Kříž.


Život vorařů nebyl také žádný med. Nejprve na ně čekalo vyrobení celého voru a pak samotná plavba dřeva. „Tři dny se vor stavěl, tři dny se pak z Purkarce plavili do Prahy a nakonec šli voraři tři dny pěšky zpátky domů,“ dává nahlédnout do historie jeden ze stavitelů expozice před síní voroplavby.
Vorařské řemeslo zaniklo zhruba začátkem padesátých let dvacátého století, a to když se na řece začala stavět tak zvaná Vltavská kaskáda. Především kvůli přehradám a málo tekoucí vodě by se vory daleko nedostaly, dnes jejich práci suplují kamiony a vlaky.

12.6.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Dopravní značky. Ilustrační foto.
3

Borek zůstal i po otevření dálnice v dopravní pasti

Ilustrační foto

Napadl dva muže, jednoho zranil

Loď neuplavala. Ukradli ji

Neznašov - Že jsou lidé velmi nenechaví, dokládá i případ zmizelé lodě.

Vyšší Brod zažil léto, ve středu rozhodnou o teplotě mlhy

Jižní Čechy - Úterý na Hedviku (Svatá Hedvika pole zamyká a medu do řepy zamíchá) opět přepisovalo teplotní rekordy.

V Litvínovicích bude Dýňobraní

Litvínovice - Děti i dospělí se v sobotu 21. října od devíti budou chlubit svými výtvory z dýní.

Organizování dopravy JHMD převzala železniční správa

Jindřichův Hradec – Dva miliony korun ročně. Taková je částka, kterou společnost Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD) začne ročně platit Správě železniční dopravní cesty (SŽDC).

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení