Dělá se pro zlepšení dopravy v Českých Budějovicích dost nebo málo? Názory se liší stejně jako navrhovaná řešení.

Náměstek primátora František Jelen odmítá názor některých obyvatel, že za osm let, co má ve městě na starosti dopravu náměstek z ODS, se mnoho k lepšímu nezměnilo. Poukázal na stavby, které se dokončují – „Propojení okruhů“, nebo pokračují – „Zanádražní komunikace“. A upozornil i na personální souvislosti. „Ti lidé, kteří byli zodpovědní za dopravu, už v ODS nejsou,“ zdůraznil Jelen.

Právě zmíněná „Zanádražní komunikace“ nebo „Propojení okruhů“ jsou navíc akce, jejichž financování má dát odpověď na další častou výtku směřující k radnici – že nebude dost peněz na všechny stavby. Při stavbě „Propojení okruhů“ mezi Okružní a Jírovcovou ulicí město jen pomohlo s výkupem pozemků a vložilo do akce část financí. Sto deset milionů dalo město, sedm set milionů stát.

Krizový plán na 8 let

Některé opoziční strany v zastupitelstvu by ale už dnes neváhaly sáhnout k radikálním řešením. „Dopravu ve městě nezlepší žádné nerealistické sliby, navíc stále opakované,“ konstatoval lídr kandidátky Otevřená společnost a zelení, opoziční zastupitel Svatomír Mlčoch.
Má ucelený program pro pro dopravu, který je založen na podpoře obchvatu města, jehož výstavbu plně podporuje. „Zároveň se obáváme, že pro nejbližších osm let je třeba vypracovat krizový plán. Potřebné miliony pro investice nejsou totiž v dohledu. Součástí krizového plánu by měla být podpora hromadné dopravy, odstavných parkovišť, cyklodopravy i parkovacích domů,“ nastínil Mlčoch.

Pokud jde o širší centrum města, mohla by se podle něj radikálně omezit individuální doprava. Do centra by vjížděla například jen auta s lichým koncovým číslem na značce. Poukázal na zkušenosti Prahy, kde byla po povodních omezena osobní autodoprava a cestující se vešli do náhle zrychlené dopravy městské.

To ale slibuje i program ODS. Podle radního Martina Kuby by zrychlení MHD pomohlo elektronické řízení přednosti v křižovatkách, aby MHD mohla využít prioritní jízdu. Tam, kde je to možné, by Kuba byl i pro prioritní samostatné pruhy pro MHD.

Koaliční partner ODS ve vedení radnice – lidovci by MHD podpořili také. „Historicky je doprava neuralgickým bodem v Budějovicích. Není to jen tím, že by byla ve městě špatná komunikační síť,“ zmínil náměstek primátora Rudolf Vodička (KDU – ČSL).

Problémová místa

1. Viadukt v Rudolfovské třídě
Jedno z nejzatíženějších míst ve městě. Projíždí tudy všechna vozidla, která mají cestu ze a nebo do Suchého Vrbného

2. Dlouhý most
Nejvyužívanější spojnice mezi centrem a sídlišti na levém břehu Vltavy. Nedaleko mostu je navíc křižovatka s tahem na Český Krumlov.

3. Přejezd v Mladém
Výpadovka na Trhové Sviny a na Nové Hrady, pokud „padnou šraňky“ tvoří se dlouhé kolony stojících automobilů.

4. Křižovatka Husovy a Oskara Nedbala
Zejména v dopravní špičce se potýká s nedostatečnou kapacitou odbočovacích pruhů.

5. Lidická na křižovatce s Mánesovou
Pravidelně je zahlcena, nestačí dopravě od Rožnova a Roudného.

Zbytečné cyklostezky?

Vodička si ale nemyslí, že by východiskem byly jen nové investice, pokud nepočítá obchvat. Zkvalitnil by MHD a vsadil by i na přesvědčovací kampaň, aby lidé co nejméně museli sedat do auta.

Vladimír Zdvihal, zastupitel ČSSD se ztotožňuje s celkově větším preferováním městské hromadné dopravy. „Cílem by mělo být zrychlit MHD,“ řekl Zdvihal s tím, že by tomu měly pomoci změny v přednádražním prostoru nebo v ulici Na Sadech.

„Zásadně by se měl dobudovat dopravní skelet města,“ dodal ale také Zdvihal s poukazem třeba na podjezd pod nádražím. Problém vidí i v cyklodopravě. „Cyklostezky by se neměly dělat, jako se to dělá dodneška, kdy vznikají odnikud nikam,“ řekl Zdvihal.

Jak byste zlepšili dopravní situaci ve městě? Pište na e–mail: edwin.otta@denik.cz. Vaše reakce rádi otiskneme.

Čtěte také: