V soutěži odborná porota vybírá projekty, které by mohly být ostatním vzorem ve snaze o zvyšování bezpečnosti provozu, zkvalitňování veřejného prostoru a optimální uspořádání dopravy.

Ty budějovické nejsou podle Ondřeje Lukáše, mluvčího Nadace Partnerství, která soutěž pořádá, bez šance na vítězství. „Osobně se mi obě opatření líbila, rozhodně jste zvolili zajímavé řešení, nevybavuji si, že bychom našli nějaké zásadní nedostatky," hodnotí osobní dojem.

Názor odborníků, kteří si nová opatření osobně prohlédli minulý týden, ale prozradit nechce. „Nemůžu předjímat, výsledky vyhlásíme šestnáctého září," doplnil.

Rozhodovat se bude podle čtyř kritérií. Nechybí mezi nimi například  inspirativnost a originalita opatření, ale také přínos stavby pro  obyvatele.

A ti si nedávných změn na křižovatce cení. „Ano, s nominací obou dopravních staveb souhlasím. Pruh na Lidické dopravě značně pomohl a křižovatka v Mánesově ulici také, jen bych jí vytkl značení pruhů," říká například Michal Vítovec z Českých Budějovic.

Doprava je lepší, libují si řidiči

Mánesova – LidickáDíky úpravám přibyly na dvou větvích křižovatky pruhy, vznikly tu samostatné odbočovací bypassy. Až ke křižovatce se mohl prodloužit i BUS pruh. Ostrůvky zkrátily přechody pro chodce, ty jsou zároveň bezbariérové, mají prvky pro zrakově postižené.

Pruh pro busy 
na LidickéVyhrazené pruhy zrychlují hromadnou dopravu. Autobusy mohou předjet kolonu vozidel, na křižovatku dojedou jako první a okamžitě mohou reagovat na zelenou. Díky nové zastávce u restaurace Pohádka nepřekáží ostatní dopravě.

Rychlejší průjezd, menší zácpy a vyšší bezpečnost řidičů i chodců. To jsou výhody, které přinesla loňská rekonstrukce křižovatky budějovických ulic Mánesova – Lidická a vybudování preferenčního pruhu pro autobusy a trolejbusy na Lidické. Shodují se na tom jak odborníci tak politici a především lidé, kteří vylepšeným úsekem jezdí nebo chodí.

Proto budějovická radnice oba povedené projekty, jejichž hlavním investorem byl Jihočeský kraj, nominovala do soutěže Cesty městy. „Domníváme se, že se jedná o významný počin, který může být inspirací i pro další města v České republice," vysvětluje náměstkyně primátora Ivana Popelová. Zda uspějí v konkurenci čtyř desítek jiných opatření v celé republice, zjistíme v září.

Řidiči jsou ale už nyní spokojení. „Obě stavby mi přijdou velmi prospěšné. Pruh pro autobusy na Lidické podle mého velmi zrychluje dopravu městem, pochvaluje si Karel Bartyzal z Trhových Svinů.

Jak připomíná Ivana Popelová, vybudování buspruhu  zrychlilo na Lidické nejen MHD, ale tím, že jsou autobusy vymezené mimo jízdní pruh pro auta, projede tudy za kratší čas i větší počet běžných vozidel. „Ve vlastní křižovatce se zmenšila její plocha, což zvýšilo kapacitu křižovatky pro automobilový provoz. Současně se zkrátily přechody pro chodce, tím se zvýšila jejich bezpečnost. Křižovatka je nyní přehlednější," vyzdvihuje náměstkyně primátora výhody nové křižovatky.

Ty oceňuje i další z budějovických řidičů Tomáš Klíma: „Myslím, že oba objekty provoz ve městě hodně usnadnily, ale chtělo by toho předělat mnohem víc. Například Strakonické ulici a Husově třídě by nějaké zpřehlednění velice prospělo," navrhuje do budoucna.

Mustr z povedené křižovatky by si brzy měl vzít alespoň uzel, kde se protínají Husova třída a ulice Na Dlouhé louce. Podle Ivany Popelové je již zpracovaná studie. „Řešení zlepšuje kapacitu křižovatky i bezpečnost pěších a chodců, problém je jen v tom, že zasahuje do soukromých pozemků, jejichž část je zatížena porestitučním soudním sporem. Ten by snad měl být do konce roku vyřešen a potom bude možné pokračovat v projektové přípravě dál," nastiňuje.