„Otevřením nového úseku se výrazně zatraktivní plavba v této části řeky. Nejen, že 
28 kilometrů je již slušná délka vodní cesty i pro celodenní výlet, ale hlavně část plavby z Hluboké nad Vltavou 
k přehradě Hněvkovice vede krásnou krajinou, která se rozprostírá okolo přehradní nádrže," řekl Jan Skalický, pověřený řízením Ředitelství vodních cest ČR, které splavnění realizuje.

Vyjížďky po řece ale turisty zatím příliš neoslovily. Lodní dopravci v Budějovicích a v Hluboké vesměs mluví o uplynulém létě jako o mizerné sezoně. „Žádná sláva to nebyla, lidi si musí zvyknout, že něco takového existuje. Za sezonu jsme odvozili 700 lidí. Aby se nám to vyplatilo, potřebovali bychom minimálně pět tisíc," poznamenal David Machart, šéf Jihočeské plavební, která vozila výletníky na trase Hluboká – Purkarec. 

V Hluboké se připravuje nový přístav

Lákadlo pro turisty, zatraktivnění jižních Čech. Tak hovoří o bagrování Vltavy, budování plavebních kanálů a přístavů zastánci splavňování. Odpůrci však nejčastěji poukazují na to, že peníze mohly být použity jinde lépe.

„Na jihu Čech ze všeho nejvíc potřebujeme dálnici, do té by se měly strkat peníze, ne do Vltavy, po které popluje pár lodiček a jeden parník," myslí si Jaroslav Bouček z Českých Budějovic.

Náklady na vybudování plavební komory, přístaviště a úpravy koryta v Hluboké nad Vltavou vyšly na 426 milionů korun. „Pro ty, kteří rádi hovoří o možnosti využít tyto prostředky na vybudování dálnice D3, je možno dodat, že za tuto sumu, která zpřístupnila 19 km vodní cesty, by bylo možné postavit přibližně dva kilometry dálnice," uvedl mluvčí Ředitelství vodních cest (ŘVC) ČR Václav Straka. Vycházel přitom 
z údajů Ředitelství silnic 
a dálnic, které uvádějí průměrnou cenu za 1 km dálnice 221 mil. Kč.

Hlubočtí půl na půl

Také obyvatelé Hluboké jsou názorově rozděleni. „Někdo to schvaluje, někdo si myslí, že se měly ty peníze využít jinak. Jak to vidím i mezi mými přáteli a známými, je to půl na půl," komentovala názorový střet Hlubockých jedna 
z místních, Růžena Hochová. „Mně se úpravy na řece líbí, přírodě to neublíží a Hluboká bude zajímavější," dodala.

Stejný názor zastává i předseda hlubocké komise cestovního ruchu David Šťastný. „Lidi na začátku nadávají, ale za pár let budou rádi, že to tady je. Peníze nešly použít na nic jiného a je dobře, že skončily tady na Hluboké," dodal.

Podle něj si lidé na vyjížďky lodí zatím nezvykli. „Problém byl s tím, že se lodní přepravě udělalo špatné jméno," domnívá se Šťastný.
V letní sezoně jezdily výletní parníky z Budějovic do Hluboké a zpět čtyřikrát denně. Z Hluboké pak turisté mohli dvakrát denně na lodi doplout do Purkarce a zpět. 
K dispozici byly taktéž okružní plavby v Týně nad Vltavou.

V budoucnu by se mohla provázat lodní doprava s cykloturistikou. Z Hluboké nad Vltavou vede nová cyklotrasa do Purkarce, odkud lze dojet po nově budovaných úsecích cyklostezky až do Týna nad Vltavou.

„Okolí řeky je velmi atraktivní i pro cykloturisty, takže se přímo nabízí myšlenka na kombinovaný výlet, kdy jednu cestu je možné absolvovat lodí a druhou na kole," poznamenal Jan Skalický, pověřený řízením ŘVC.

Přístav pro 70 lodí

V těchto dnech se začalo připravovat staveniště pro vybudování nového přístavu. Vznikne v dnes zaneseném 
a nevyužívaném meandru 
u levého břehu Vltavy pod hlubockým zámkem (viz snímek a vizualizace). Moderní stání tu najde 73 malých plavidel a jedna velká osobní loď.

Samozřejmostí budou přípojky vody a elektřiny pro každou loď, stejně jako skluz pro spouštění lodí a místo pro odevzdání odpadů. Lodě navíc budou v přístavu v bezpečí 
i v době povodní.

„Umístěním přístavu přímo pod hlubockým zámkem vznikne v roce 2014 nový výchozí bod pro řadu turistů, ale i atraktivní místo k návštěvě, vhodně doplňující celou volnočasovou zónu. Až bude v roce 2015 plně splavný úsek Vltavy z Hněvkovic do Týna nad Vltavou, počítáme s tím, že na Hlubokou budou moci přijet malá plavidla bez nadsázky třeba až z Hamburku," doplnil Straka.