Letošní zima byla opravdu milosrdná. Budějovičtí meteorologové napočítali od prosince do února jen šest mrazových dnů (max. teplota 0°C a méně), teplotní průměr činil nebývalé +2 stupně Celsia a slunce svítilo oproti loňsku dvojnásobnou dobu, celkem 220 hodin.
Radost z toho mají lidé krom jiného i kvůli svým peněženkám. „Mírná zima je fajn. Ušetříme aspoň na nákladech na topení," těší se například Petr Lisanský z Českých Budějovic. Prozatímní odhad úspory už si počítal i Jan Procházka, který bydlí v rodinném domě na Dobré Vodě a vytápí jej ekologickým palivem. „Zatím to vypadá, že jsme ušetřili přes tunu pelet, to je tak přes pět tisíc korun. Ale uvidíme, jestli to teplo vydrží," říká padesátník a dodává, že ročně v domě protopí asi 40 tisíc korun.
Oč více jásají lidé nad možnými úsporami, o to méně mají důvod se radovat poskytovatelé tepla. Podle Miroslava Houfka, předsedy představenstva Teplárny České Budějovice je ale brzy na hodnocení letošní topné sezony. Ta loňská trvala 257 dnů, začala 21. září a skončila až 7. června.
V současné sezoně se topí od 14. září a jak dlouho se bude pokračovat, lze těžko říct. Podle ministerské vyhlášky trvá topné období od 1. září do 31. května, ale zároveň ho lze ukončit, když průměrná denní venkovní teplota stoupne ve dvou dnech po sobě nad 13 °C a v dalších dnech se už pokles neočekává.
„Ale třeba loni byl závěr května velmi chladný a topilo se až do června, kdy navíc přišly povodně a tepla bylo v bytech třeba," připomíná nevyzpytatelnost počasí Miroslav Houfek.
Letošní mírná teplá zima potěšila bezesporu i řidiče. Úspory přinese i silničářům. „Šetříme, ale kolik přesně, to se ukáže až za rok," říkají na adresu současné zimy – nezimy správci silnic.
Díky příznivému počasí nemusí do služby sypače a pluhy, ale na druhou stranu se správci komunikací věnují prořezávce stromů a křovin podél cest, případně čistí příkopy a krajnice. Podle Petra Broma, ředitele budějovického závodu Správy a údržby silnic je letošní milosrdná zima výhodou především v tom, že je možné dohnat nedodělky, na které jinak těžko hledají silničáři čas.
Ve finančním vyjádření možných úspor je proto Petr Brom opatrný. „Listopad 2013 byl v nákladech průměrný, v prosinci 2013 jsme oproti průměrnému roku měli náklady nižší o milion až dva miliony korun," říká Petr Brom.
Dodává, že kolik přesně se ušetří, se ukáže až následující zimu, kdy nebude nutné nakupovat tolik posypového materiálu – soli nebo drtě. „Nemusíme nakupovat v zimním období, kdy je vyšší cena," chválí si také Petr Brom s tím, že případné dokupování zásob se bude dít v létě.
Ohledně celkového účtu za zimu je ale šéf budějovických silničářů zdrženlivý. „V roce 2006 jsme ještě 15. dubna sypali. Celkem jsme měli tehdy utracené za duben tři miliony korun," upozorňuje Petr Brom, že nebezpečí mrazů ještě není zažehnáno.
Díky příznivému počasí se letos na silnicích také neobjevilo tolik výtluků jako v jiných letech. Ale i v tomto ohledu platí, že zima ještě neskončila. Stačilo by pár dnů se střídavými teplotami nad nulou a pod ní a větší srážky, aby mráz asfaltové záplaty roztrhal. Zatím ale silničáři podle Petra Broma na správkách výtluků proti jiným rokům ušetřili.