Finiš, který by musela radnice předvést, aby celý projekt fungoval hned od začátku, ale zřejmě bude nad její síly. Parkovacímu systému například chybějí automaty.

Například na budoucím záchytném parkovišti v Jírovcově ulici se zatím prohánějí jen stavební stroje. Podle náměstka primátora Petra Holického by se však už v pondělí měla část parkoviště otevírat. Jen postupné uvedení do provozu čeká také nové automaty, které si radnice objednala. Dosud město nemá ani jeden. Rada města proto v pondělí prodloužila platnost dosavadního ceníku za parkování ve městě i po 1. listopadu.

Rozšíření zón s placeným stáním připravila radnice proto, aby podle náměstka primátora Františka Konečného usnadnila občanům Budějovic parkování na předměstí. Plán ale provázejí od počátku velké debaty.

Dát přespolním záchytná parkoviště a zajistit Budějčákům bydlícím na Pražském předměstí více míst pro auta. Takový je cíl radnice při rozšíření parkovacích zón mimo centrum města.

Největší výhodu by měli získat rezidenti a abonenti. Každý rezident – občan s trvalým bydlištěm v lokalitě a zároveň majitel auta má právo na získání jednoho parkovacího oprávnění podle ceníku. Stejně tak abonent – podnikatel s provozovnou či sídlem v místě nebo majitel nemovitosti a zároveň majitel auta. Lze získat i více oprávnění, ale ta vyjdou několikanásobně dráž, než je základní cena.

Kdo má ale v místě jen přechodné bydliště, už má smůlu, na dlouhodobé oprávnění nemá nárok. „Trvalé bydliště je nutnou podmínkou pro získání rezidentního oprávnění. Takto definuje rezidenta i zákon o pozemních komunikacích,“ říká Eduard Nejdl, pověřený vedením radničního odboru správy veřejných statků. V úvahu pro „nerezidenty“ a „neabonenty“ připadá stání v jiné části města, příjezd až pozdě večer, kdy skončí platnost hodinového tarifu nebo placení hodinové sazby. Předměstí totiž bude rozděleno na zóny pro rezidenty a abonenty a na zóny s parkovacími automaty s hodinovou sazbou – podobně jako v centru Budějovic.

Problémů je víc. Lidé, dojíždějící na předměstí za špatně pohyblivým příbuzným, si budou muset také zaplatit hodinovou sazbu. Nebo si jejich rodinní příslušníci, pokud nemají přiznaný III. stupeň péče, mohou za několik tisíc pořídit zvláštní dlouhodobé oprávnění pro návštěvy. Případně lze na doporučení radnice k návštěvám využít noc, kdy hodinové sazby nebudou platit – od 20 hodin večer do 6 hodin ráno…

Rozšířený a upravený sytém oficiálně vstoupí v platnost 1. listopadu. Asi ale bude do praxe, kvůli různým zpožděním, uveden postupně. Dopravní podnik, který parkovací systém pro radnici spravuje, zaregistroval do neděle 1700 žádostí o parkovací oprávnění.

Celkem by mělo mít nárok na oprávnění na Pražském předměstí asi 4000 lidí.

Společně s rozšířením parkovacích zón v Českých Budějovicích o Pražské předměstí má být zahájen také provoz nové linky městské hromadné dopravy.

Od vznikajícího záchytného parkoviště v Jírovcově ulici mají autobusy jezdit zatím na náměstí Přemysla Otakara II. Podle Viktora Lavičky, vedoucího útvaru obchodu dopravního podniku, je firma připravena od 1. listopadu začít přepravovat cestující na uvedené trase. Pasažéři zatím budou jezdit zadarmo. To radnice a dopravní podnik avizovali už dlouho dopředu. Platit se bude až přijdou v příštím roce objednané nové elektrobusy. A také až na parkovišti v Jírovcově ulici začnou fungovat mýtní brány s parkovacími lístky. Lístky budou sloužit jako jízdní doklad.

Už samotné zahájení provozu ale bude záviset také na tom, jestli se podaří v rámci vznikajícího parkoviště v Jírovcově ulici vytvořit autobusovou zastávku. Stavbaři na to mají ještě týden.