V jedné ruce bude mít síť, do které bude lovit chráněné ropuchy zelené a v druhé ruce dlouhou tyč, na které se bude vyjímat úřední lejstro – pověření k ochraně žab. Tím bude mávat proti kabinám vozidel, aby řidič zvířata nezajel. Zdánlivě nemožná situace se docela dobře může stát skutečností.

V polovině října totiž mají začít ve Vodní a Plynárenské ulici práce na další etapě zanádražní komunikace, jak potvrdil tiskový mluvčí krajského úřadu Radek Šíma. Jenže v lokalitě eviduje Agentura ochrany přírody a krajiny silnou populaci zákonem chráněné ropuchy zelené. A investoři, tedy Jihočeský kraj a město České Budějovice, musejí žádat o výjimku ze zákona, aby se mohla přes území, kde obojživelníci žijí a rozmnožují se, stavět komunikace.

Zatím obojživelníky chrání předběžné opatření.  „Máme zajistit odborně vyškoleného člověka, který bude o žábu pečovat. Stavba zastavena není. Dělá se změna projektu," uvedla náměstkyně primátora Ivana Popelová.

O smyslu takové ochrany ale někteří obyvatelé lokality pochybují. „Nikdo nebude přebírat každou lopatu, prohlížet každou myší díru," říká Karel Benda z Pětidomí.

„Žáby teď budou zalezlé, už se chystají na zimu, teď se nenajde skoro nic," dodává muž, který zná lokalitu od dětství a naznačuje tím, že s populací chráněného obojživelníka v trase zanádražní komunikace je pravděpodobně konec, protože velká naděje není ani na přestěhování žab. Ty se rozmnožily v bývalých plynárnách v posledním roce díky velmi příznivým podmínkám a vytvořily zde nejsilnější populaci 
ve městě.

Jestli ale v lokalitě začne stavba další etapy zanádražní komunikace, těžko jí ropuchy odolají, i když je oficiálně bude chránit člověk, kterého si mají najmout kraj a město jako investoři. Ani na opakovaný dotaz přitom nedokázal krajský úřad upřesnit, jaké ochrany se dostane obojživelníkům, kteří na to mají ze zákona nárok. Konkrétně zaznělo jen tolik, že nyní je vydáno předběžné opatření 
a do dvou týdnů má padnout definitivní rozhodnutí o tom, jak se mají v lokalitě silnice 
a chráněné žáby porovnat.

Sdílnější byla českobudějovická radnice. Náměstkyně primátora Ivana Popelová prozradila kromě jiného, že se připravuje změna projektu 
a pro obojživelníky by se měla vytvořit nová rozmnožovací terénní sníženina mimo trasu příští komunikace.

Pro některé místní obyvatele je i tak zanádražní komunikace problematickým projektem. „Pouštět dopravu 
v tomto rozsahu do obytné zástavby je těžký anachronismus," míní Karel Benda.