„Speciální Avii jsme zařadili do služby v roce 1994. Vyrážela hlavně k technickým výjezdům. A přestože je areál elektrárny rozlehlý, ročně najela jen necelých pět stovek kilometrů," vysvětlil důvod extrémně nízkého nájezdu vozu Ivo Novotný, který ve společnosti ČEZ zodpovídá za havarijní připravenost a hasičské jednotky.

Škoda s ním jezdit

I přes minimální nájezd mělo hasičské auto své místo v garážích a procházelo pravidelným servisem až do loňského roku, kdy bylo vyměněno za výrazně novější model. Noví majitelé téměř nemohli uvěřit stavu, ve kterém jej získali. „Je skoro škoda s ním jezdit, ale auto na technické výjezdy nutně potřebujeme. Často vyrážíme třeba k lokálním povodním, nebo popadaným stromům," chválil kondici přírůstku jeho řidič Jiří Rošek ze Sboru dobrovolných hasičů z Trhových Svinů Rankova.

Že jde o unikát, potvrdil i manažer Dopravních služeb společnosti ČEZ Radan Beneš. „Každoročně věnujeme především obcím a neziskovým organizacím řádově desítky aut, která bývají ve velmi dobrém stavu, ale tato Avie je vzhledem ke stáří a nájezdu opravu zcela výjimečná."

Starší, i když vhledem k opotřebení prakticky zánovní auto, nyní budou vídat lidé jak v Trhových Svinech, tak i okolí, do kterého dobrovolní hasiči vyrážejí.

Nezamířila sem přitom náhodou. „V souladu s poplachovým plánem, tedy systémem nasazení jednotek, se snažíme rozmisťovat techniku tam, kde je nejvíc potřeba. Teď byly na řadě právě Trhové Sviny," vysvětlil Petr Polívka z Hasičského záchranného sboru Jihočeského kraje. Fakt, že nové auto najede na Českobudějovicku výrazně více kilometrů než v jaderné elektrárně, potvrdil i starosta Trhových Svinů Pavel Randa. „Máme zhruba tři stovky dobrovolných hasičů v šesti sborech a samozřejmě jsme vděční za jakoukoliv pomoc, která poslouží nám všem," řekl Pavel Randa.