Stále houstnoucí dopravě sotva pomůže jiné opatření než výstavba nových silničních tahů. Řidiči si tak v mnoha bodech pomáhají, jak je zrovna napadne, a na předpisy přitom nehledí.
„Jako pitomec stojím dvacet minut v zácpě a pak se nestačím divit, co někteří koumáci dokáží. Na Dlouhé louce jedou ve volném pravém pruhu, který odbočuje na Krumlov, a pak se na poslední chvíli cpou zpět do levého, na mimoúrovňové křižovatce u Dynama to klidně projedou odstavným pruhem,“ rozčiluje se jeden z řidičů, kteří se tudy denně přesouvají do práce.
„Vím, že to není správné, ale občas, když opravdu spěchám, také předjíždím odbočovacím pruhem. Nic jiného mi nezbývá, pokud nechci na obchodní schůzku jezdit na kole,“ přiznává dvaatřicetiletá podnikatelka Petra Červená. Na takovém místě ale bude policie těžko stát a vybírat pokuty,“ namítá policejní mluvčí Jana Kameníková. „Je to přece také o ukázněnosti a ohleduplnosti řidičů, nikdo by neměl jezdit tak, aby ohrozil či omezil toho druhého, musí respektovat pravidla pro jízdu v pruzích,“ apeluje na ty, kteří si s pravidly hlavu nelámou.
Recept, jak rychle vyřešit kritickou hustotu dopravy, nemá ani českobudějovická radnice. „Problém je v tom, že se několik desítek tisíc lidí přesouvá i několikrát denně ze sídlišť do centra, ať už za prací, do školy či jinými aktivitami. Odlehčit přetíženým cestám mohou jedině nové komunikace,“ míní mluvčí magistrátu Jitka Welzlová.
Podle ní bude naopak v brzké době ještě hůř. „Město čeká příští rok kolaps v souvislosti s výstavbou čtvrtého železničního koridoru. Bude nutné přebudovat veškeré podjezdy pod tratí a jiné cesty ve městě neexistují. Koncem roku 2009 budeme bezmocní, proto už nyní jednáme o tom, aby se stát podílel na financování náhradních dopravních opatření,“ dodává.
Opravdu kritickou situaci lze očekávat u viaduktu na Rudolfovské třídě, kde stavba průjezd výrazně omezí.