Řidiči se po tak zvané zanádražní komunikaci jen tak brzy neprojedou. Ale na desítkách úřednických papírů už dostává přeložka Novohradské a Ledenické ulice stále reálnější podobu.

„Příprava na papíře úspěšně pokračuje, nicméně k výstavě je stále daleko. Ale upřímně řečeno, projektová příprava je ve skutečnosti mnohem těžší boj, než samotná stavba. Protože teď je třeba se vyrovnávat s množstvím připomínek účastníků územních a stavebních řízení,“ podotýká ke stavbě primátor Juraj Thoma.

Radnice už tak má územní rozhodnutí na čtyři z pěti etap, podána je žádost o stavební povolení na jednu etapu a v těchto dnech se připravují dokumeny na další část.

S plány radnice ale nesouhlasí většina obyvatel Suchého Vrbného či oblasti Pětidomí, kde právě bude vyúsťovat tunel zpod kolejí vlakového nádraží.
Už se tomu jen směju

Jednou z nich je i Monika Lavičková, která se také na přelomu roku 2006 a 2007 podepsala pod odvolání proti stavbě tunelu. Námitku však tehdy odmítl krajský úřad.

„Dnes spíše čekáme na to, jestli s námi bude radnice jednat,“ řekla včera Lavičková. „Upřímě už tomu moc nevěřím, že se bude něco stavět, docela se projektu zanádražky jenom směji. Už v roce 2001 nám přišel dopis, že na konci roku by se mělo začít stavět. A už máme rok 2008 a pořád se nic neděje,“ doplnila s tím, že i její sousedé si myslí, že radnice si vzala příliš veliké sousto. „Vždyť nemají peníze na nic. Když nemohou ani rozšířit školky, protože není za co, tak ani nevěřím tomu, že budou mít peníze na takovou megastavbu,“ uzavřela Lavičková.

Ostatní obyvatelé Českých Budějovic jsou k projektu zanádražní komunikaci o něco více zdrženlivější.

„Stavbu podporuji, snad pomůže dopravě, která je už dnes doslova tragická,“ usuzuje pětadvacetiletý Matouš Valenta. „Ale už aby se něco začalo opravdu pro to dělat, pořád se hádají a nic z toho. Po volbách zase na radnici přijde někdo jiný a stopne to, pak se po zanádražce a obávám se, že i po dálnici, nikdy neprojedeme. Jestli zanádražka bude stát v roce 2020, bude to úspěch, ale už je snad každému jasné, že něco s budějovickou dopravou dělat musí,“ míní Valenta, který je profesionální řidič.

Co bude dál?

Magistrát ale na přípravě stavby neustále pracuje.

„Letos se nám podařilo zatím první a čtvrtou etapu dotáhnout ke stavebnímu řízení. O stavební povolení na první část, která naváže na propojení městkých okruhů a povede až k Rudolfovské ulici, jsme požádali na konci března. Na čtvrtou etapu už zase máme zpracovatele dokumentace pro stavební povolení,“ popsal primátor akce, které pokročily nejdále.