Kvůli chráněné ropuše zelené by se mohl měnit i hotový projekt silnice. „Stavbu to může zdržet a prodražit," konstatovala náměstkyně primátora Ivana Popelová. V úvahu totiž přichází i neplánované vybudování malého tunelu pro žáby pod silnicí, aby se jim zachovala možnost rozmnožování. Podle všeho totiž přímo u chystané komunikace, v areálu bývalých plynáren, leží příležitostná vodní plocha, kterou ropuchy využívají ke kladení vajíček.

Podle starousedlíka Karla Bendy se uvedený druh žab v Pětidomí vyskytoval už dříve. „Občas je šlo zahlédnout večer na zahradách, na ulicích, chodnících či trávnících. V letošním roce se populace neuvěřitelně rozmnožila," uvedl Karel Benda a dodal, že v červenci a začátkem srpna na komunikacích, chodnících i zelených pásech v okolí někdejších plynáren každý večer pozoroval mnoho desítek až stovek žab. „Bydlím zde od narození, ale takovou situaci mohu označit za zcela mimořádnou," dodal Karel Benda.

Pokud by se realizoval současný projekt zanádražní komunikace mezi Vrbenskou 
a Dobrovodskou ulicí přes prostor bývalých plynáren, populace vzácných žab, existující přímo ve městě, by byla možná zničena. Podle náměstka primátora Kamila Calty teď rozhodující slovo budou mít orgány ochrany životního prostředí.

Žáby možná pošlou do tunelu

Jestli a jak se zdrží chystaná stavba druhé etapy zanádražní komunikace v Českých Budějovicích, to se podle náměstka primátora Kamila Calty dnes nedá odhadnout. Rozhodující slovo budou mít orgány ochrany životního prostředí.

V trase plánované silnice se totiž objevila silná populace chráněné ropuchy zelené. Teď se bude zkoumat, jestli je tak cenná, aby stála za ochranu. A pokud se bude chránit, tak jakým způsobem. Když se silnice projektovala, chráněné žáby zde zaznamenány nebyly.

Jedním z možných řešení je podle náměstkyně primátora Ivany Popelové vytvoření průrazu pod komunikací a tímto tunelem by žáby mohly dál putovat z širokého okolí k laguně, kde se rozmnožují. Podle silnice by mohly vzniknout i plůtky, které by obojživelníky navedly do malého tunelu. Orgánům ochrany životního prostředí by to možná mohlo stačit. Otázkou ale je, zda by to neznamenalo nové stavební řízení a akci by to určitě prodražilo. V krajním případě však může dojít i ke změně chystané trasy komunikace.

Na druhou stranu, pokud by odbory ochrany životního prostředí na kraji a na magistrátu rozhodly, že silnice a její stavba dostanou před žábami absolutní přednost a žádná ochranná opatření se dělat nebudou, může se jednat jen o krátké administrativní zdržení.

„Doufám, že byť se jedná o chráněného živočicha, odbory ochrany životního prostředí budou mít rozum," naznačila náměstkyně Ivana Popelová, že by si přála, aby byla realizace této etapy zanádražky, která má spojit Vodní a Dobrovodskou ulici přes bývalý areál plynáren, co nejdříve zahájena podle plánu.

Stavební práce na této etapě zanádražní komunikace měly původně začít v polovině září. Po nové části silnice se měli řidiči poprvé projet na konci roku 2014, aby na ni bylo možné čerpat už přiznané dotace.