Zhruba čtyři tisíce lidí každý pracovní den využijí zastávku MHD v budějovické Žižkově ulici. Staví zde celkem sedm linek městské hromadné dopravy (například 1, 3 nebo 9). Město chce ale se zastávkami v lokalitě provést velkou rošádu. Zastupitelé na posledním jednání celkem bez připomínek schválili změnu územního plánu. Ta by přinesla zřízení nové zastávky na Senovážném náměstí u domu služeb naproti poště. U VŠERS v Žižkově ulici by naopak byla zastávka zrušena.

Další nové zastávky by se pak objevily v lokalitě zvané U Koníčka. „Jejich přesné umístění bude součástí podrobné projektové dokumentace, která ještě není dokončena. Zhruba se jedná o prostor poblíž křižovatky ulic Žižkova, Jeronýmova a Novohradská,“ nastínil podrobnosti za dopravní podnik Radek Filip, vedoucí oddělení strategie a řízení dopravy. Českobudějovický dopravní podnik patří podle Filipa k iniciátorům změn. Pro cestující to má hlavně přinést snazší cestu na Lannovku. „Výhoda spočívá zejména ve zlepšení prostorové dostupnosti nově navržených zastávek pro cestující. Ať už ze západního okraje Lannovy třídy či z jižní části Jeronýmovy ulice,“ vysvětlil Filip.

Někteří řidiči se ale obávají, že na Senovážném náměstí kvůli nové zastávce doprava ještě více „zhoustne“. „Jak se budou autobusy vracet do svého pruhu? To si nedovedu představit. Už dneska jsou tu ve špičce zoufalé kolony,“ bojí se chystané změny Martin Chmel z Pekárenské ulice, který pravidelně jezdí do práce přes centrum.

Filip ale obavy řidičů vyvrací. „Zastávka na Senovážném náměstí je navržena v zálivu. Vozidla MHD tedy nebudou při odbavování cestujících ostatní dopravu brzdit. Naopak by se odstranilo komplikované vyjíždění v hustém provozu ze současné zastávky v Žižkově ulici,“ míní Filip. Nahradit je podle Filipa možné i parkovací místa, která jsou teď na okraji vozovky na Senovážném náměstí. „Nové uspořádání považujeme jednoznačně za vhodnější, což potvrzují odborné studie. Úbytek parkovacích míst v místě nových zastávek může být kompenzován v místě současné zastávky „Žižkova – VŠERS“,“ naznačil možné řešení zástupce dopravního podniku.

Změny odpovídají tak zvanému Integrovanému plánu organizace dopravy a vycházejí také z Generelu městské dopravy v Českých Budějovicích 2010 – 2020. Cestující veřejnost vnímá plán změn různě. „Alespoň nebudu muset z Lannovky chodit na autobus až na Rudolfovskou nebo Na Sady, když půjde nastoupit hned u pošty,“ ocenila včera chystané úpravy seniorka, čekající na linku číslo 3 na zastávce v Žižkově ulici. „Ale jak se tam naproti poště všichni lidé na ten úzký chodník vejdou. Tady je spousta místa a stejně se tu lidé pletou, stačí, aby zastavilo víc trolejbusů najednou,“ upozornila hned další cestující.

Realizace všech zmíněných projektů je nyní závislá na městě a jeho finančních možnostech. V úvahu přichází nejdříve v příštím roce.
Navrhované úpravy nemají vliv na trasování linek z hlediska cestujících. Souvisí však se zamýšleným přesunem vozidel MHD z Průmyslové ulice do ulice Žižkovy. To by zkrátilo trasu ze Senovážného náměstí k nádraží, ale tam by se musely udělat další úpravy.