Město by se mělo obyvatelům oficiálně omluvit za nezvládnutý úklid sněhu při lednové kalamitě. Na čtvrtečním jednání zastupitelstva to navrhl opoziční zastupitel Vladimír Brůha (ODS). „Nikdo asi nečekal, že bude za dva dny uklizeno," připustil, ale dodal, že víc než týden se v úklidu nic nedělo.

Pokuty na adresu firmy .A.S.A. ze strany radnice  Brůha označil za alibismus s tím, že vina za neřešení situace leží i na městě. „Mně lidé nadávali, co 
v zastupitelstvu děláme, těm je jedno, jestli jsem  z opozice," zmínil Brůha a navrhl, aby se město oficiálně inzerátem omluvilo svým občanům a návštěvníkům.

Náměstek primátora Kamil Calta ale vypočetl, kolikrát město upozornilo firmu na kritickou situaci, aniž by došlo 
k nápravě a radní Tomáš Bouzek dodal, že k úklidu se zavázala .A.S.A. v řádné smlouvě.

Firma však ústy svého provozního ředitele Pavla Tomáška argumentuje, že jí samotné nepřísluší právo rozhodnout 
o mimořádných opatřeních. Nakonec povolala na externí výpomoc stavební společnosti sama radnice. Podle některých zastupitelů je ale otázkou i to, zda si město ve smlouvě o zimní údržbě objednalo dostatek techniky.

Obhajobu radnice však odmítl zastupitel Stanislav Rataj. „Já teď mám tep asi 200. Mě vytáčí, že nejsme na zastupitelstvu schopni přiznat chybu," zlobil se. Navržená omluva obyvatelům našla nakonec pochopení  jen u třetiny zastupitelů, takže oficiálně schválena nebyla.  O lepší přípravě na kalamity už ale .A.S.A. s městem jedná.

.A.S.A. chce zlepšit scénář pro kalamitu

O lepší přípravě na zimní kalamitní situace po lednové ostudě intenzivně jedná radnice a firma .A.S.A. „Setkali jsme se ve středu a do týdne nebo čtrnácti dnů si řekneme,  jak se daří  do smluv zapracovat změny," uvedl náměstek primátora Kamil Calta. Firma už například navrhla zahrnout do plánu zimní údržby podrobné instrukce, co má kdo
v jakém úseku města uklízet.

Právě lepší plán údržby má zamezit tomu, aby se opakovala kritická situace z letošního ledna, kdy si zejména chodci stěžovali na nezvládnutý úklid sněhu. Společnosti .A.S.A. kvůli tomu radní vyměřili pokutu a primátor Juraj Thoma dokonce hrozil vypovězením smlouvy.

Podle nového plánu by  mělo být už dopředu jasné, které soukromé společnosti jsou schopné se se svou technikou i lidmi 
v případě potřeby zapojit do čištění ulic, jaké části města budou mít na starost a jakých úseků si musí hledět přednostně.

Jak zdůraznil provozní ředitel společnosti .A.S.A. Pavel Tomášek, do budoucna je potřeba vypilovat i operativní řízení a spolupráci v situacích, kdy přívaly sněhu nelze  zvládnout běžnými prostředky. „My jsem schopni zajistit další speciální techniku, kterou naše společnost používá na údržbu
v Praze, Znojmě a Prostějově," doplňuje s tím, že i během lednového úklidu v Budějovicích tato vozidla pomáhala.

„Udělali jsme maximum, co bylo za dané situace v našich silách," dodává ještě na téma lednové kalamity. Při té sice obyvatelé Českých Budějovic podle zástupců firmy přišli při pohybu po ulicích 
o komfort, nicméně nutný chod města, provoz městské hromadné dopravy či dostupnost všech míst pro záchranáře, se podařilo zajistit.

„Ne vše, co říká smlouva 
o zimní údržbě, se nám podařilo ve stanovených termínech splnit," připouští Pavel Tomášek nedostatky. Například ale o odvozu nahromaděného sněhu 
z ulic, což znamená enormní nárůst nákladů na údržbu, nemůže .A.S.A. rozhodnout sama.

„Podle nového návrhu by mohl kdokoli z řídícího štábu zimní údržby, jehož členy kromě zástupce naší společnosti mají být i primátor Juraj Thoma, jeho náměstek Kamil Calta a vedoucí radničního odboru správy veřejných statků Vladimíra Hrušková, iniciovat spuštění krizového scénáře," naznačuje Tomášek. Podle Kamila Calty se například uvažuje také 
o tom, že nejen .A.S.A., ale i další firmy povolané na úklid by měly mít vozidla vybavena GPS navigací kvůli účtování nákladů při kritické situaci.

O kalamitě ve čtvrtek debatovali 
i českobudějovičtí zastupitelé na svém jednání a zaznělo také, že potíže měla nejen .A.S.A., ale 
i další firmy, které se starají 
o veřejné služby.