To jsou otázky, na které odpovídá příručka pro pacienty, která je nyní k dispozici zdarma ve všech pobočkách Všeobecné zdravotní pojišťovny (VZP) v Jihočeském kraji.

„Klienti Všeobecné zdravotní pojišťovny v příručce najdou odpověď na všechny hlavní otázky týkající se práv pacienta,“ zdůraznila Hana Mesiariková, specialista marketingu z krajské pobočky VZP. Příručka vyšla v celkovém nákladu 300 tisíc kusů a vydaly ji CzechMed a VZP spolu s pacientskými organizacemi. „Je to užitečná věc, hlavně pro nás, starší. Mění se teď ve zdravotnictví spousta věcí a člověk ani nestačí všechno sledovat,“ ocenila písemného pomocníka třiašedesátiletá Marie Jaklová z Českých Budějovic, která už příručku stihla i využít.

„Pokud jste si svých práv vědomi, můžete lépe komunikovat i se zdravotníky, kteří o vás pečují,“ cituje příručku Mesiariková a doplňuje, že v tomto průvodci pro pacienty jsou také informace o tom, co dělat, když má pacient o průběhu své léčby či o přístupu lékaře pochybnosti.

Podle Pavla Vepřeka, ředitele pro strategii a rozvoj VZP ČR, jsou takové příručky nezastupitelné: „My se musíme stále snažit vzdělávat pacienty. Pro fungující zdravotnictví je totiž důležité, aby na straně pacientů byli lidé, kteří vědí, na co mají právo, a nebojí se říct si o něj. Pro VZP je to jeden z důležitých kamínků na cestě vzdělávání a informování našich klientů,“ dodává Pavel Vepřek.

První polovina příručky je věnována otázkám a odpovědím na regulační poplatky, ochranný limit, nadstandardní péči nebo zdravotnickou dokumentaci a získávání informací o léčbě.

Druhá informuje pacienty podle tematických skupin: diabetes, domácí péče nebo první pomoc.