Zima se letos přihlásila o slovo nečekaně brzy. Předčasný sníh však může život ve městě zkomplikovat. Plán zimní údržby totiž musí poprvé počítat s takzvanou chodníkovou novelou.


Lidem odpadla povinnost odklízet sníh před domem, chodníky mají nyní udržovat obce. „Samozřejmě jsem rád, že nemusím ráno zametat chodník, ale obávám se, že okrajové části se budou odklízet až jako poslední a tak se budu muset brodit ve sněhu,“ říká Martin Cepák z Českých Budějovic.


Podle mluvčí magistrátu Jitky Welzlové není tato obava ojedinělá. „Magistrát teprve pracuje na přesném plánu a harmonogramu zimní údržby, ale již teď lidé volají, že si sníh odhrabou sami a nebudou čekat, až na ně přijde řada.“ Město by mělo nově udržovat 258 kilometrů chodníků. Počítá s určením čtyř časových pořadí důležitosti. Prioritu mají komunikace u škol, zastávky MHD a hlavní tahy jako například Pražská a Lannova třída. Novela zasáhne také do městského rozpočtu. Podle kvalifikovaného odhadu bude zimní údržba stát celkem 25 až 28 miliónů korun, což je dvojnásobek dnešní ceny.


Starosty rozdělila novela zákona na dvě skupiny. Většina starostů není mírně řečeno příliš nadšena, protože nová povinnost přinese další zatížení městským a obecním pokladnám. Část starostů je s novinkou smířena nebo ji dokonce vítají.

Vltavotýnský starosta Karel Hájek si myslí, že novela je správná, protože dřívější uspořádání podle něj bylo nespravedlivé. „Na sídlišti lidé uklízet nemuseli, protože chodníky dělil od domů pás zeleně. A když má pětaosmdesátiletá babička dům na rohu, měla uklízet padesát metrů chodníku,“ vyjádřil se pro Deník Hájek. Navíc, jak Hájek dodává, každý by se měl starat o svůj majetek, tedy i města a obce o své chodníky.

Vltavotýnský starosta navíc připomněl, že město převzalo všechny chodníky do své režie už v minulém roce. „Nečekali jsme na novelu zákona,“ řekl Hájek a dodal, že některé majitele stejně nebylo možné přinutit, aby uklízeli. Byly i další důvody, proč město převzalo údržbu. „Zaměstnaní lidé museli ráno do práce, a pokud napadl mokrý sníh, staří lidé na to neměli fyzičku,“ vypočetl starosta. „Nějaké peníze navíc nás to určitě stát bude,“ uznává Hájek s ohledem na rozpočet. Podle zkušeností z poslední zimy bude muset firma Rumpold – T, kde má Týn poloviční podíl, pořídit třeba úzké radlice. Starosta ale dodává, že zvýšené náklady jinak město ani nevyčíslovalo.

Hájek na závěr doplnil, že podle něj má město i lepší pozici v případných soudních sporech kvůli možným zraněním. Míní, že to byla další nerovnost, protože chodníky města využívali všichni občané, ale jen některým hrozil postih, pokud by neměli sníh odklizený.

Nové Hrady

V Nových Hradech se odhad zvýšených nákladů dozvědí zhruba za týden. Rada města dostane informaci od technických služeb nejen ohledně nákladů, ale také, co se týká časového harmonogramu. Ani v Nových Hradech ale nečekají zásadní změnu. „Hlavní tahy jsme uklízeli i dříve. Aby se lidé dostali na autobusové nádraží nebo k doktorovi,“ uvedl příklady starosta Vladimír Hokr. Zaměstnanci technických služeb města teď podle starosty přeměřují chodníky, aby věděli, kam se vejde a kam se nevejde technika a také proto, aby spočetli, o kolik metrů navíc budou mít na starost.

V Nových Hradech se podle starosty chystají využít nejen vlastní technické služby, ale i nezaměstnané v rámci veřejných prací ve spolupráci s úřadem práce.

Silničáři

Blížící se zima ustavila pohotovost i silničářům. Například soli mají v Českých Budějovicích připraveno 1600 tun soli – plnou halu. Ředitel českobudějovického závodu Správy a údržby silnic (SÚS) Jihočeského kraje Petr Brom ale říká, že v průměru silničáři halu za zimu vyprázdní dvakrát. Na zimní údržbu už jsou naplno připravena i střediska v Týně nad Vltavou a v Trhových Svinech. Někteří pracovníci SÚS už nastoupili v úterý navečer i pohotovosti. „Podle zákona začíná zimní údržba od prvního listopadu,“ uvedl Brom, ale vzápětí dodal, že silničáři už za sebou mají i první nasazení. Ve středu ráno například sypali silnici na Hojnou Vodu, kde zůstal ležet sníh po přeháňce. „Je to ve výšce sedm set metrů nad mořem,“ poznamenal ke komunikaci v Novohradských horách Brom. „Nepřetržité služby začnou, jakmile si to situace vyžádá,“ doplnil Brom.